Nye kontrakter med Shell Norge, Shell UK og ADTI UK utgjør cirka 500 millioner kroner.

300 millioner er knyttet til faste perioder og 200 millioner til valgfrie perioder for befrakterne. To av kontraktene starter i mars i år.

Atlantic Offshore har besluttet å bygge enda en HY 820 FSV (field support vessel) designet i samarbeid med Havyard. Nybygget skal stå ferdig i 2015 og vil operere for Shell UK på Fram -feltet i Nordsjøen.

De siste tre årene har Atlantic Offshore investert i ni fartøyer; PSV og FSV, med en total investering på 2,5 milliarder kroner. Investeringene er knyttet til selskapets strategi for modernisering av flåten.

CEO Roy Wareberg er svært fornøyd med at Shell både signerer nye avtaler med selskapet, samt utvider eksisterende kontrakter ved å utøve opsjoner.

Tillitserklæring
– Vi har vært nære samarbeidspartnere i mange år, og anser det som en tillitserklæring at Shell velger å utvide samarbeidet, sier Wareberg.

Det nye skipet vil være det tredje HY 820-fartøyet som bestilles. To tilsvarende fartøy er for tiden under bygging ved det spanske verftet Astilleros Zamakona i San Sebastian.

– Vi har ennå ikke bestemt hvor det neste skipet vil bli bygget. Dette vil bli vurdert i løpet av de neste ukene, sier Wareberg.

Han bekrefter at markededsaktiviteten er høy. I løpet av noen måneder i fjor sommer vant Atlantic Offshore kontrakter og opsjoner til en verdi på to milliarder kroner.

– Med de nye kontraktene fra Shell og ADTI, og langsiktige kontrakter er vi fornøyd med oppstart av 2013. Vi har gjort betydelige investeringer for å møte nye krav og krav fra oljeprodusenter. Med nybyggene er vi godt posisjonert i markeder utenfor Norge, sier Wareberg.

Forrige artikkelGrevlingen med amerikansk sponsor
Neste artikkelEn real fagdag

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR