Hørt om Polarkoden?

Det er en ny global regel som trådte i kraft 1. januar 2017 og som kan vise seg å bli en betydelig suksessfaktor for det ferske selskapet Safe Yards med hovedkontor på Forus. 

– Det kan vise seg å bli en julegave av uante dimensjoner. Vi har nå sikret oss en kontrakt for vinterisering av ni slepebåter for gigantverftet North American Shipbuilding. Men dette er bare starten. De nye reglene omfatter flere tusen skip internasjonalt, så markedet er enormt, sier Trond Spande, leder for offshore og marine løsninger i selskapet. 

Vinterisering av skip
Den såkalte Polarkoden omfatter alt fra utforming og bygging av skip, til krav til utstyr, opplæring og søk- og redningstiltak for skip som opererer i polare strøk.

– Litt forenklet sagt; de nye reglene krever at alle skip som skal operere nord for 60. breddegrad må vinteriseres. Det oppdraget vi nå har sikret oss omfatter blant annet installasjon av oppvarmede utendørsgulv, rekkverk og trapper samt manualer for sikker oppførsel og drift i kaldt klima, sier Spande. 

BR Industrier står bak
Safe Yards er et selskap i BR Industrier og skal bli konsernets spydspiss innen riggoppgraderinger, skipsklassing og -vedlikehold og vinterisering. Skipsdokk i Kristiansand er allerede ordnet, og fra denne vil selskapet primært serve Nordsjøen. Men innen vinterisering ser selskapet muligheter over hele verden.

– I Norge har vi vært flinke på vinterisering i lang tid. Det gjør at vi har utviklet god kompetanse og teknologi på området. Det gir oss store muligheter internasjonalt, sier daglig leder Magnar Aske. 

– Hvilke ambisjoner har dere for omsetning i 2017?
– Vi har fått en god start og tror det er mulig å få en omsetning på 80 millioner i vårt første hele driftsår. Kontrakten med North American Shipbuilding er en god start, sier Aske. 

Forrige artikkelAker Solutions: – Ser økt aktivitet i vedlikehold og modifikasjon
Neste artikkelEr de oljearbeidere eller sjøfolk?

Legg inn en kommentar