Dette er ambisjonen for DNV GLs nye Joint Industry Project (JIP) med koreanske verft.

Variasjoner i eier-, operatør- og myndighetskrav under prosjektering og byggefasen på sørkoreanske verft representerer en stor utfordring for operatører, en utfordring som driver opp kostnadene. DNV GL har derfor sparket i gang et felles industriprosjekt (JIP) med Hyundai Heavy Industries (HHI), Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering Company (DSME) og Samsung Heavy Industries (SHI). Målet er å etablere en ny internasjonal standard for offshore olje- og gassprosjekter. Resultatet kan potensielt kutte prosjektkostnader med 15 prosent, eller ca USD 500 millioner for en typisk TLP (tension leg platform) prosjekt, sier DNV Gl i en melding.

JIP tar sikte på å utvikle felles og globale ”beste praksis” for komponenter og utstyr for å redusere antall og variasjoner i krav til det nødvendige minimum, sier DNV GL.

Prosjektet støttes også av Korea Offshore og Skipsbygging Association (KOSHIPA) og Korea Marine Equipment Research Institute (KOMERI), som alle ønsker å løse dette problemet.

”Andre oljeselskaper og ingeniørfirmaer er fortsatt velkommen til å delta i prosjektet,” sier DNV GL videre.

Standardisering er nøkkelen
– Uvante spesifikasjoner og prosesser resulterer i dag i at arbeid må gjøres om igjen, forsinkelser og misforståelser, og legger tusenvis av ingeniørtimer til prosjekter, sier Arthur Stoddart, DNV GL nye Regional Manager for Korea og Japan.

– Gjennomføringen av en standardisert tilnærming muliggjør en reduksjon i det generelle kostnadsnivået for offshoreprosjekter, uten at det går utover kvalitet eller sikkerhet.

Ifølge JIP-partneren, vil standardisering av selv de enkleste komponentene i tidligfasen gi store kostnadsbesparelser.

– Den fulle kostnaden av et typisk TLP -prosjekt, for eksempel, er vanligvis rundt USD 3.500 millioner. Selv om prosjektpartnerne ennå ikke har publisert estimater, vil vi i DNV GL forvente å se besparelser i størrelsesorden USD 150-250 millioner for denne type prosjekt, som er opp til 7 prosent av de totale prosjektkostnadene. Det fullstendige standardiserings- potensialet er mer enn 15 prosent av prosjektkostnadene, sier Stoddart.

Begynner med utstyret
JIP-et vil i første omgang fokusere på enkle komponenter og utstyr, slik som tertiære strukturer og bulkmaterialer for bygging, varme og E&I (elektro og instrumentering) -engineering. Neste år vil omfanget bli utvidet til å fullføre moduler og utstyrspakker. Prosjektet vil vurdere bransjestandarder, selskapets standarder, samt maritime regler og tilnærminger for standardisering. Alle metoder vil bli gjennomgått for å sikre at den mest mulig effektive metoden blir brukt.

– Vi håper dette vil føre til standardisering som bidrar til å redusere designperioder og minimere designendringer, sier JongBong Park, senior executive vice president (SEVP) og administrerende direktør i HHIs offshore og engineering divisjon.

– Andre potensielle fordeler inkluderer reduserte materialkostnader som følge av lavere utgifter til materialkjøp, -produksjon og -testing. En forkortelse av materialinnkjøpsledetid forventes etterhvert som flere materialer kan holdes på lager. Overflødig materiale kan brukes i andre byggeprosjekter.

– Større utbredelse og bruk av internasjonale standarder i offshore olje- og gassprosjekter har potensial til å redusere kostnadsnivået. Dette vil også redusere risikoen for prosjektoverskridelser uten å kompromisse på kvalitet eller sikkerhet, sier Elisabeth Tørstad, CEO i DNV GL – Oil & Gas.

 

Forrige artikkel«Overreaksjon» på Iran-comeback
Neste artikkelNy barentsjobb for Transocean-rigg

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR