Prisen ble delt mellom selskapene grunnet pionerprosjektet de samarbeidet om i 2015; å gjennomføre den den første boringen av en offshorebrønn ved bruk av kveilerørsteknologi.

– Dette er en viktig pris for oss, som gir oss mye verdifull oppmerksomhet rundt teknologien vår. Det er takket vere Centrica som våget å satse på ny og uprøvd teknologi på oljefeltet, at vi er kommet så langt som vi er i dag. Nå ser vi på hvordan vi kan ta teknologien til neste steg – nemlig å bruke kveilerørsteknologi til tung brønnintervensjon i subseabrønner, sier avdelingsleder for topphullsboring og P&A i Island Offshore, Per Buset.

Prosjektleder Anders Olsen og avdelingsleder for topphullsboring og P&A i Island Offshore, Per Buset under prisutdelingen i Stavanger i dag.
Prosjektleder Anders Olsen og avdelingsleder for topphullsboring og P&A i Island Offshore, Per Buset under prisutdelingen i Stavanger i dag. (foto: Island Offshore)

Statens Vegvesen først ute
Teknologien ble brukt for første gang i 2014, da Statens Vegvesen hadde behov for geologiske undersøkelser av fjellformasjonene for en framtidig undersjøisk tunnell i Rogfastsambandet på E39. Island Offshore brukte da et av fartøyene sine til å bore tre brønner, og teknologien var dermed kvalifisert.
I 2015 brukte Centrica kveilerørsteknologien til å sjekke for grunn gass på Butchfeltet på den sørlige delen av den norske kontinentalsokkelen. Det var første gang det ble boret en subsea pilotbrønn ved hjelp av kveilerørsteknologi.
Neste steg
Neste steg er nå å tilpasse teknologien til å kunne utføre tung brønnintervensjon i levende subsea-kompletterte brønner:

– Vi håper å være klar for første operasjon i 2017 eller 2018, litt avhengig av kvalifikasjonsprosessen. Dette er banebrytende for intervensjonsarbeid i produserende subseabrønner, inkludert plug & abandonment markedet, forteller Buset i pressemeldingen.

Per i dag blir det utført lite tung brønnintervensjon på subsea-brønnar, då dette må gjøres fra rigg. Å bruke rigg innebærer store kostnader og høy risiko versus å anvende et offshorefartøy til jobben. Ratene for et fartøy er lavare, og behov for mannskap og utstyr om bord er mindre. Det at en nå kan gjør dette uten bruk av stigerør (riser), gjør at en sparer både tid og penger, og en eliminerer risikoen ved kjøring av stigerør til null.

– Centrica anslo at de sparte omtrent 50% på å nytte Island Offshore sitt fartøy og utstyr i stedet for rigg til boringen for grunn gass i fjor. I disse tider må slikt være gull verdt for oljeselskapene, avslutter Buset.

Nyhetsbrev fra Petro.no

Forrige artikkelOljedirektoratets IOR pris til Åsgard
Neste artikkelWood Group sikrer seg rammeavtale med DONG Energy

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR