OPPDATERT: Da er det avgjort: Eni Norge har valgt Sevans utbyggingsløsning for Goliat-feltet. Det mener Sevan-sjefen er en seier for norsk teknologi.,

SKAL FLYTE I NORD: Sevan 1000 er valgt som
produksjonsenhet på Goliat-feltet.
(Ill.: SEVAN MARINE)

– Vi har hatt en anbudskonkurranse, og det er en totalvurdering av de elementene som går inn i anbudskonkurransen som har ført til avgjørelsen, sier kommunikasjonssjef Jone Stangeland hos Eni Norge til Oilinfo.

Sevan vant
Eni har med andre ord sammen med feltpartner StatoilHydro valgt Sevan som kontraktør for Goliat-prosjektet, og Sevan har blitt tildelt en kontrakt for videre detaljprosjektering av FPSO-en.Det skaper jubel i Sevan-leiren.

– Dette er vi veldig godt fornøyd med. Dette er et gjennombrudd for bruk av norsk teknologi i miljøsensitive områder, men det er også et gjennombrudd for Sevan 1000-plattformen og vår inntreden på mellomstore felt, sier administrerende direktør Jan Erik Tveteraas i Sevan Marine til Oilinfo. Sevan Marines enheter har tidligere hatt fokus på marginale felt.

Modellen som skal brukes heter Sevan 1000, og er ifølge selskapet selv spesialdesignet for vinterdrift og tilrettelagt for strenge miljøkrav i Barentshavet. Enheten er også planlagt med elektrifisering fra land.

– En del av plattformen er innelukket, for at det skal være mer effektivt for mannskapet å arbeide ved lave temperaturer. I tillegg vil vi unngå utslipp av ballastvann på grunn av spesielle miljøhensyn i Barentshavet, sier administrerende direktør Jan Erik Tveteraas i Sevan Marine til Oilinfo.

Eni Norge vil ikke si noe om hvilke faktorer som var avgjørende for at Sevan Marine fikk kontrakten.

ENI HAR FORETATT EN TOTALVURDERING:
Forteller kommunikasjonssjef Jone Stangeland.
(Foto: ENI)

– Det vil jeg ikke kommentere, ut over å si at det er en totalvurdering som ligger til grunn for å ha valgt Sevan, sier Stangeland til Oilinfo.

Lukrativ timing
Sevans Tveteraas ser på det mer som en fordel enn en ulempe for Eni å bygge enheten nå, midt i finanskrisen.

– Jeg tror det er et gunstig tidspunkt for Eni å sette i gang byggingen av plattformen, da råvarepriser har gått ned. Det er positivt for økonomien i prosjektet. Det er et fortrinn for oss at vi har en kostnadseffektiv bygging av enheten, sier Tveteraas til Oilinfo.

Lokalt innhold
Sevan Marine har konkurrert med Aker Solutions og deres ConDEEP Monofloater-konsept i kampen om Goliat-utbyggingen. Sammenlignet med Aker Solutions er Sevan et lite selskap, og nå trenger selskapet ingeniørtjenester:

– Vi vil benytte norske leverandører for å ta seg av engineeringen. Over 4-500 ingeniører vil være i arbeid for oss i dette tilfellet. Vi vil gjøre dette fordi vi er en norsk bedrift, og for å benytte de samme miljøene vi har jobbet med tidligere.

I forkant av konseptvalget har det blitt heftig diskutert hvilken av leverandørene som vil gi mest lokalt innhold . Sevans skrog skal i utgangspunktet bygges i Sør-Korea, mens Aker Solutions har gitt signaler om at hvis de ble valgt, ville det skape norske arbeidsplasser. Eni Norge vil ikke si hvor mye lokalt innhold har hatt å si for valg av konsept, men understreker at EPC-kontrakten, som er kontrakten på selve byggingen, ikke er utdelt enda. Jone Stangeland vil dog ikke si noe om hvorvidt selskapet vil prøve å presse Sevan til å gjøre mer arbeid innenlands.

– Vi har valgt Sevan som konsept, og vi vil følge anbudsregler videre i prosessen. Jeg kan si så mye som at det fortsatt er viktig for oss at prosjektet skal skape både lokale, regionale og nasjonale ringvirkninger, kommenterer Stangeland til Oilinfo.

Denne innledende kontrakten er verdt rundt 150 millioner krone, og detaljprosjekteringen er forventet å være fullført innen utgangen av 2009.

Neste artikkelFlere LO-medlemmer støtter AP

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR