Pilotene på flyet som havarerte på Stord hevder det var teknisk svikt som førte til at spoilerne ikke felte seg ut under landing, ifølge Havarikommisjonen.

NTB

Flyet var av typen BAe-
146-200. (Foto: Espen
Helgesen)

– Uavhengig av hverandre har pilotene forklart at de gjentatte ganger forsøkte å aktivere spoilerne, men uten resultat, sier konstituert direktør i Statens havarikommisjon for transport, Grete Myhre, til NTB.

Havarikommisjonen vil i løpet av de nærmeste dagene og ukene prøve å få verifisert pilotenes forklaring på hvorfor den påkrevde bremseeffekten uteble da Atlantic Airways-flyet skulle lande på Stord Lufthavn 10. oktober. Resultatet var at flyet gikk ut av rullebanen og ned en skrent, før det tok fyr.

– Vi håper å få pilotenes forklaring bekreftet på taleregistratoren som er til undersøkelse i Florida, på ferdskriveren eller fra videre undersøkelser av de utbrente spoilerne, sier Myhre.

Aktiveres manuelt
Pilotene har ifølge Havarikommisjonen forklart at spoilerne, som er viktige for å oppnå god bremseeffekt, ikke lot seg felle ut.

Vitneutsagn, vrakrester og ferdskriver viser at spoilerne aldri trådte i funksjon.

Slike spoilere aktiveres vanligvis manuelt av pilotene, opplyser Havarikommisjonen. Det skal normalt være indikatorlys som viser at spoilernes to uavhengige system fungerer. Men i dette tilfellet kom ikke lysene på som forventet.

Vanndamp
Kombinasjonen av gjenværende løft fra vingene og lett fuktig rullebane førte til at det dannet seg vanndamp under hovedhjulene. Det førte til at den påkrevde bremseeffekten uteble.
Besetningen fant det ikke forsvarlig å avbryte landingen, og i et siste forsøk på å stoppe, la de flyet inn i skrens mot venstre, ifølge kommisjonen.

Fire omkom
Fire mennesker omkom, mens tolv kom seg ut i tide i flyulykken på Stord tirsdag i forrige uke. En flyvertinne omkom sammen med tre av passasjerene.

Det firemotors charterflyet ble liggende på siden, 50-60 meter fra sjøen, etter at det skled av rullebanen. Om bord var 12 Aker-Kværner-ansatte fra Rogaland på vei til Ormen Lange-utbyggingen ved Molde, og et mannskap på fire.

Atllantic Airways-flyet hadde kapasitet til å ta 83 passasjerer.

Forrige artikkelHelikopter landet med én motor
Neste artikkelKrever Mongstad-vilkår for kraftverk i Møre

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR