Etter at BPs top kill-operasjon feilert i forsøket på å kvele den løpske Macondo-brønnen, setter nå oljeselskapet sin lit til LMRP.

LOWER MARINE RISER PACKAGE: Denne skal sørge for at oljen fra brønnen fraktes
opp til boreskipet «Enterprise». Foto: BP

Lower Marine Riser Package (LMRP) er nå BPs nyeste plan for å stoppe strømmen fra oljelekkasjen i Mexicogolfen. LMRP er en slags «forseglingskork» som vil settes opp på den avkuttede riseren og sørge for at oljen strømmer i rør opp til boreskipet «Enterprise», uten at det følger med sjøvann. Her skal oljen lagres, og gassen fakles.

Se BP forklare hvordan operasjonen skal gjennomføres HER (Oilinfo tar ikke ansvar for innhold på eksterne nettsteder)

Vil hindre hydratdannelse
Riseren skal kuttes ved hjelp av undervannsroboter (ROVer), og LMRP-kappen skal så settes på det rene kuttet. Selve rørsystemet ned til LMRP-kappen er eksisterende, testet teknologi, mens «forseglinskorken» er spesialdesignet for nettopp denne operasjonen. BP forteller at de har designet flere ulike varianter, og at det jobbes med å utvikle ulike typer til ulike forhold.

Hvis denne operasjonen fungerer som forventet vil BP kunne samle opp mesteparten av oljen, i stedet for at den lekker ut i havet som i dag. Rørsystemet vil også frakte metanol ned i brønnen som skal hindre dannelsen av hydrater. Tidligere forsøk på å temme brønnen har blitt stoppet på grunn av hydrater, som er en form for ising.

Ikke helt mislykket top kill
Mens BP jobber med selve brønnen er store deler av havområdet rundt lekkasjen rammet av ulykken. National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA) har nå stengt flere områder for fiske.

BP melder at den mislykkede top kill-operasjonen likevel ikke var fullstendig forgjeves. Utstyret som ble satt ned for å pumpe boreslam ned i brønnen er fullt fungerende, og vil brukes for å hente opp olje til den tilknyttede riggen.

Siden ulykken inntraff i slutten av april på «Deepwater Horizon» har BP brukt flere milliarder kroner på opprydning og erstatninger. Elleve mennesker døde i ulykken, og miljøkonsekvensene er allerede voldsomme.

Neste artikkelFlere LO-medlemmer støtter AP

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR