ONS2008: Remoras mye omtalte HiLoad DP-konsept er forsinket, men selskapet seiler ufortrødent fremover. Nå har de sikret seg kontrakt for levering av to HiLoad MV til Stena Drilling.

DOBBELKONTRAKT: Remoras Tore Lea (t.v) og Kim
Diredrichsen har sikret seg kontrakt for to HiLoad MV til
Stena Drilling (foto: MAGNUS BIRKENES)

Remora planla opprinnelig en storstilt dåp av deres unike laste/lossefartøy HiLoad DP i Vågen i Stavanger under årets ONS. Problemer med å få tak i en passende lekter, kombinert med nedbemanninger ved Aibels verft i Haugesund førte derimot til noen måneders utsettelse.

Remoras president og konsernsjef, Tore Lea, er derimot ikke nevneverdig bekymret over forsinkelsen. Selskapet har fortsatt gode forutsetninger for kontrahering av det nye fartøyet.
– Vi har to svært gode leads for fremtidig kontrahering. Nå kommer dåpen av fartøyet til å skje etter inshore testing, inkludert ballasttesting, og ferdigstillelse, i motsetning til hva vi hadde tenkt; å døpe en uferdig konstruksjon under ONS, sier Lea til Oilinfo fra Remoras hjørne på ONS.

2×30 millioner dollar
I mellomtiden har selskapet sikret seg kontrakt for levering av to HiLoad MV -enheter til Stena Drilling. HiLoad MV er en forenklet, mindre versjon av HiLoad DP, og er designet med et mål for øyet: å holde skip dønn stille under boreoperasjoner.

De økonomiske rammene er også annerledes enn hva en kommende HiLoad DP-kontrakt vil baseres på.
– Det er stort push på HiLoad-konseptet nå. Kontrakten med Stena Drilling er en EPC-kontrakt, hvilket innebærer at vi selger enhetene til Stena. HiLoad DP skal leies ut. Kontraktsverdien på de to enhetene er rundt 60 millioner dollar, og byggestart vil bli i slutten av 2009, etter ferdigstilt prosjektabeid. Da vil de være ferdigbygde i 2010, forklarer Lea.

Enhetene skal støtte Stena Drillings kommende boreskip «Stena Drillmax 4», som i disse dager bygges ved Samsungs verft i Sør-Korea. Dette boreskipet spesialbygges for bruk i grunne polarstrøk offshore Canada, og dette krever ekstra stabilitet. Dermed trengs det en HiLoad MV.

– Vårt system krever ingen ombygging av skipet det skal festes på, noe som er en kjempefordel, smiler Lea.

MVene spesialbygges for å festes under skipets moon pool, noe som fører til ekstra stabilitet rundt det mest kritiske punktet, turreten.

Remora har ikke sikret seg verftsåpning for byggingen enda, men da MVene ikke krever store mengder stål eller dype havner, er det langt flere verft som kan bygge slike enn rigger.

Remora planla opprinnelig en storstilt dåp av deres unike laste/lossefartøy HiLoad DP i Vågen i Stavanger under årets ONS. Problemer med å få tak i en passende lekter, kombinert med nedbemanninger ved Aibels verft i Haugesund førte derimot til noen måneders utsettelse.

Remoras president og konsernsjef, Tore Lea, er derimot ikke nevneverdig bekymret over forsinkelsen. Selskapet har fortsatt gode forutsetninger for kontrahering av det nye fartøyet.
– Vi har to svært gode leads for fremtidig kontrahering. Nå kommer dåpen av fartøyet til å skje etter inshore testing, inkludert ballasttesting, og ferdigstillelse, i motsetning til hva vi hadde tenkt; å døpe en uferdig konstruksjon under ONS, sier Lea til Oilinfo fra Remoras hjørne på ONS.

2×30 millioner dollar
I mellomtiden har selskapet sikret seg kontrakt for levering av to HiLoad MV -enheter til Stena Drilling. HiLoad MV er en forenklet, mindre versjon av HiLoad DP, og er designet med et mål for øyet: å holde skip dønn stille under boreoperasjoner.

De økonomiske rammene er også annerledes enn hva en kommende HiLoad DP-kontrakt vil baseres på.
– Det er stort push på HiLoad-konseptet nå. Kontrakten med Stena Drilling er en EPC-kontrakt, hvilket innebærer at vi selger enhetene til Stena. HiLoad DP skal leies ut. Kontraktsverdien på de to enhetene er rundt 60 millioner dollar, og byggestart vil bli i slutten av 2009, etter ferdigstilt prosjektabeid. Da vil de være ferdigbygde i 2010, forklarer Lea.

Enhetene skal støtte Stena Drillings kommende boreskip «Stena Drillmax 4», som i disse dager bygges ved Samsungs verft i Sør-Korea. Dette boreskipet spesialbygges for bruk i grunne polarstrøk offshore Canada, og dette krever ekstra stabilitet. Dermed trengs det en HiLoad MV.

– Vårt system krever ingen ombygging av skipet det skal festes på, noe som er en kjempefordel, smiler Lea.

MVene spesialbygges for å festes under skipets moon pool, noe som fører til ekstra stabilitet rundt det mest kritiske punktet, turreten.

Remora har ikke sikret seg verftsåpning for byggingen enda, men da MVene ikke krever store mengder stål eller dype havner, er det langt flere verft som kan bygge slike enn rigger.

Neste artikkelFlere LO-medlemmer støtter AP

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR