Østensjø Rederi har realisert en opsjon på å bygge sitt andre nye servicefartøy for vindparker. Rolls-Royce har nå signert kontrakt med verftet Astilleros Gondan i Spania om levering av design og skipsutstyr, ifølge en melding fra selskapet.

Den første kontrakten mellom Astilleros Gondan og Rolls-Royce på utvikling av et vindparkfartøy til Østensjø Rederi ble annonsert i oktober 2015.

Begge fartøyene vil operere som base for mannskapet som skal drive vedlikehold på vindturbiner. En landgang som kompenserer sjøens bevegelser skal sikre en trygg vei mellom fartøy og jobb, og bidra til god oppetid for vindparkene.

De to nye fartøyene med designtype UT 540 WP er spesialutviklet til bruk i offshore vindproduksjon i grunnere farvann. I tillegg til gode sjøegenskaper har det nye designet fokus på stødig posisjonering, redusert forbruk av drivstoff samt økt komfort og sikkerhet om bord.

– Dette blir vårt andre fartøy utviklet til støtte for storskala vindkraftproduksjon. Vår brede offshoreerfaring kommer til sin rett på en ny og framtidsrettet måte i dette prosjektet, sier Helge Gjerde, direktør for Offshore & Merchant Solutions i Rolls-Royce.

Det første fartøyet skal i oppdrag i vindparken Race Bank mens det andre skal jobbe i vindparken Hornsea Project One, begge utenfor kysten av Storbritannia. Operatør er danske DONG Energy.

I tillegg til design skal Rolls-Royce også levere en utstyrspakke som består av hovedpropeller (azimuth thrustere), stillegående sidepropeller (tunnel thrustere), DP2 dynamisk posisjonering, elektrosystem, dekksmaskineri og den nyeste generasjonen av Acon automasjons- og kontrollsystem.

Rolls-Royce har cirka 50.000 ansatte i 50 land. I Norge er det omlag 2.800 Rolls-Royce ansatte, hvorav 1.900 i Møre og Romsdal. Flertallet av disse jobber Rolls-Royce Marine AS i Marine-divisjonen, mens cirka 800 er ansatt i Bergen Engines AS som hører inn under Power Systems-divisjonen. Rolls-Royce er en verdenledende leverandør av skipsdesign og -utstyr, med fokus på offshorefartøy, kyst- og nærskipstrafikk, ferger og kystvaktskip.

Forrige artikkelSSB: Fortsatt investeringsnedgang
Neste artikkelOljekrise i domstolene

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR