Av: Toril Hole Halvorsen og Sølve Mala

Safe Yards startet opp i midten av april i år, med en forretningsidé om å drive med reparasjon og oppgradering av skip og rigg. Første jobb er allerede unnagjort.

Lave overheadkostnader

– Selv om vi ikke er så mange hoder, så er en bit av idéen å gjenbruke ressurser som allerede er i systemet, sier Trond Spande, som er Vice President Offshore & Marine Solutions i Safe Yards til PetroMedia.

På denne måten er selskapet i stand til å ha så lave overheadkostnader som mulig.

– Vi stiller ikke bakerst i køen selv om vi er nye. Vi samarbeider med blant andre BRI – et stort konsern med 1.200 mann i ryggen, sier Spande.

Dokk i Kristiansand

Safe Yards satser på klassing av skip, og disponerer en dokk i Kristiansand.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Flyfoto over verftsfasilitetene i Kristiansand. Foto: Safe Yards
Flyfoto over verftsfasilitetene i Kristiansand. Foto: Safe Yards

Med sine 185 x 35 meter er dokken en av de største i Norge, og skal være den med raskest tømmetid. Ifølge Kjell Olsen, Vice President Marine & Dry docking, tar det 3,5 timer å pumpe den tom.

Safe Yards har allerede hatt sin første jobb på en båt i dokken, som er den eneste på Sørlandet.

– Verftsområdet er velfungerende og har alt av utstyr. Det er der MacGregor har montert alle kranene sine, sier Olsen.

Selskapet har også tilgjengelig kai og verkstedsfasiliteter i Egersund, Sandnes og Forsand.

– Hva skiller dere fra andre?

– Vi har lav overhead, sier Spande.

– Og vi er det eneste verftet på Sørlandet, skyter Olsen inn.

– Vi har veldig høy kompetanse internt. På grunn av at vi har en så strømlinjeformet organisasjon har vi også mulighet til å konkurrere prismessig i et tungt marked, samtidig som vi kan tilby totalløsninger for kunden fortsetter Spande.

Markedsutsikter

Selskapet leverer også tjenester og utstyr til riggmarkedet, selv om markedet på riggsiden fremdeles er dystert.

– På kort sikt går det ned. Men det er begynt å komme noen kontrakter, sier Odd-Magnar Johnsen, Vice President Drilling and Rig projects.

Selskapet satser både nasjonalt og internasjonalt, og ifølge Managing Director Magnar Aske har selskapet allerede levert et internasjonalt tilbud.

– Det gjorde vi fire dager etter jeg begynte, tilføyer Johnsen.

Selskapet tilbyr også lagring av rigger i samarbeid med forskjellige havner.

– Vi har alle tjenester tilgjengelig. Det gjelder også internasjonalt, sier han.

Polarkoden

I begynnelsen av 2017 kommer Polarkoden, som er nye regler for fartøy tilpasset forholdene i polare farvann.

– Det vil i grove trekk si at alle skip som skal nord eller syd for 60 grader må dokumentere at de kan operere trygt i kaldt klima, sier Spande.

Men det finnes noen unntak. Norskekysten er et av dem på grunn av Golfstrømmen. For Norge betyr dette at områdene rundt Svalbard og Bjørnøya er omfattet av koden.

Regelverk trer i kraft 1. januar 2017.

– Der ser vi et potensielt stort marked, samtidig som vi kommer til å jobbe tungt videre med det som går på vinterisering og som vi har kompetanse på allerede, fortsetter Spande.

Han legger også vekt på at det skjer ting innen olje- og gassegmentet i nordområdene, som også har et sterkt fokus på sikkerhet og funksjonalitet i kaldt klima.

– Det gjelder både på rigg og på skip, sier han.

Gode tilbakemeldinger

Ifølge Safe Yards-gjengen har responsen på etableringen av selskapet vært god.

– Responsen i markedet har vært veldig bra, sier Aske.

– Det er spennende. Jeg har enda til gode å være nervøs. Det burde jeg kanskje være, sier Spande.

– Vi får veldig gode tilbakemeldinger. Det er en takknemlig jobb å ringe til kunder og fortelle at vi er her. Vi ender normalt opp med å få forespørsler. Statistisk sett har vi hatt flere forespørsler enn vi har hatt møter, sier han.

Spande tror at markedet er modent for at folk tenker nytt.

– Det er et veldig prisfokus, og et veldig fokus på å være effektive, spesielt i disse dager. Nå begynner vi på bunn, og det er jo all grunn til å anta at ting skal gå opp igjen, sier han.

Samtidig er det for tiden ikke vanskelig å få tak i gode folk, på grunn av mye nedbemanninger. Samtlige er enige om at man kan plukke folk fra øverste hylle.

– Det er veldig mye tilgjengelig personell med høy kompetanse, avslutter Olsen.


Safe Yards:
* Etablert i april 2016.
* Hovedkontor i Stavanger.
* Satser på reparasjon og oppgradering av skip og rigger.
* Bruker BRI-konsernet og andre samarbeidspartnere, og tilbyr totalløsninger.
* Disponerer dokk i Kristiansand, samt kai og verkstedsfasiliteter i Egersund, Sandnes og Forsand.
* Eierskap: BR Industrier (55 prosent) og YardInvest AS (som eies av de ansatte – 45 prosent).

Forrige artikkelTransocean Artic skal bore for Faroe Petroleum Norge AS
Neste artikkelPtil med tilsyn av integrasjonsprosessen i Repsol og Talisman

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR