Bergen Group har fått tildelt kontrakter på å bygge tre multifunksjonelle offshorefartøy for Sartor Offshore. Til sammen har kontraktene en verdi på rundt én milliard kroner.

– Disse kontraktene bekrefter vår sterke markedsposisjon når det gjelder bygging av avanserte offshorefartøy for et krevende internasjonalt marked. Vi ser frem til å levere miljøvennlige og fremtidsrettede skip til et veletablert rederi som er kjent for å stille krav til kvalitet, sier administrerende direktør ved Bergen Group BMV, Terje Sjumarken, i en børsmelding.

Det første skipet skal leveres i tredje kvartal 2012, og skal på en tiårig kontrakt med Statoil i Nordsjøen. Kontrakten har en verdi på 330 millioner kroner, og er inngått med forbehold om endelig finansiering innen utgangen av januar 2011.

Multifunksjonsfartøy
Skipet er et multifunksjonelt fartøy med typebetegnelsen VS 465 MK II utviklet av Wärtsilä Ship Design i tett samarbeid med rederiet. Skipet er 74 meter langt og spesialtilpasset for å kunne ivareta både beredskapsoperasjoner og krevende redningsoperasjoner. Skipet er en videreutvikling av VS 465, et design som er benyttet i rederiets nåværende nyeste skip som skal operere for Gaz de France på Gjøa-feltet vest for Florø, heter det i meldingen.

De to neste skipene har en samlet verdi på rundt 670 millioner kroner, og forutsetter at endelig finansiering er på plass i løpet av andre kvartal 2011. Også disse skipene skal leveres innen utgangen av 2012.

Fartøyene er basert på et VS 480-design, og har en lengde på 80 meter.

Omfattende fornyelsesplaner
– Videreutvikling og fornyelse av skip er avgjørende når vi forhandler med våre oppdragsgivere. Rederiet har ambisjon om å være en av de ledende innenfor oljevernberedskap. Det etableres en ny standard gjennom de skipene vi har i fornyelsesplanen de neste årene, sier administrerende direktør Roy Wareberg i Sartor Offshore.

Neste artikkelFlere LO-medlemmer støtter AP

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR