Nye tider gir nye utfordringer, men også nye muligheter og nye tanker.

Geolog Sidsel Lindsø ønsker å utfordre tradisjonell struktur og arbeidsmetodikk i jakten på nye olje- og gassfunn på norsk sokkel. Derfor har hun startet ExploCrowd, der forretningsidéen er å modne frem en katalog av leteprospekter for salg til oljeselskapene.

– Kostnadskuttene i bransjen har ført til at vi har masse kompetanse og kreativitet som ligger ubrukt. Det er en katastrofe for AS Norge. Vi skaper et miljø der noen av landets skarpeste geologer og geofysikere møtes og får utløp for sin kreativitet, sier Lindsø til petro.no

Nyutdannede og «tvangspensjonister»
ExploCrowd har allerede knyttet til seg over 20 fagfolk, både nyutdannet og erfarne, også noen «tvangspensjonister som har mye mer å by på». Noen er fast ansatt, andre er konsulenter med eget selskap. Målet er å la disse folkene få fritt utløp for sine idéer, uten de strukturelle, strategiske eller økonomiske begrensningene som mange møter internt i et oljeselskap.

For mange oljeselskaper har barbert sine leteavdelinger kraftig for å spare penger. Lindsø håper ExploCrowd kan bidra til at folkene og kompetansen ikke forsvinner ut av bransjen.

– Ved forrige nedtur tok det 3-5 år å få reetablert tilgangen på kompetanse, og enda lengre før der ble boret brønner og funnet olje. Dersom vi kan bidra til å akselerere dette og gjøre nedturen kortere denne gangen, har vi nådd et av våre viktigste mål.

Kreativitet foran struktur
Det store forbildet er åpenbart Lundin.

– Vi tror på enkeltindividets kreativitet trumfer systemer og struktur. I hvert fall innen vårt fagområde. Samtidig mener vi at deling av informasjon og samarbeid vil være viktig når norsk sokkel skal videreutvikles. Da nytter det ikke at selskapene sitter på hver sin tue og tenker på seg selv.

Ordet «crowd» kommer fra «crowdsourcing». Tanken at alle skal bidra, ikke med penger, men med kunnskap og kompetanse.

Ingen bonus ved funn
Lindsø har kjøpt inn data fra Diskos-databasen, som administreres av Oljedirektoratet. Med dette som grunnlag, får letegeologene frie tøyler til å finne potensielle prospekter, som skal modnes fram med mål om salg. Kunden, altså oljeselskapet, kan da velge prospekter som passer til en bestemt strategi.

– Hva koster det å kjøpe et ferdig prospekt?
– Prisen vil være avhengig av prospektet. Et større funn nær eksisterende infrastruktur vil naturlig nok være mer attraktivt og høyere priset enn et prospekt med høy risiko og liten oppside. Men et bra prospekt vil prises til flere millioner kroner.

– Blir det suksessbonus til ExploCrowd ved funn?
– Vi har vurdert det, men kommet fram til at det blir for komplisert rent juridisk. Derfor blir det rene salg. Selv om vi da ikke får del i den økonomiske oppturen ved et funn, så vil det gi en enorm faglig tilfredsstillelse dersom noen finner olje i våre prospekter.

50 prosent til geologen
Dersom en av de letegeologene som er tilknyttet selskapet selv foreslår et prospekt og modner dette fram for salg, vil vedkommende få 50 prosent av salgssummen. ExploCrowd skal ha 40 prosent, mens et team som skal kvalitetssikre prospektet vil få 10 prosent. Oppsiden for den enkelte er dermed betydelig.

ExploCrowd ønsker å ha 70 prosent av prospektene i kataloget sitt i modne områder, men når petro.no besøker kontoret i Stavanger, er det frontier som står på programmet.

Tester ny teori om Barentshavet
I Barentshavet Vest jobbes det med en av Lindsøs personlige geologiske hypoteser. Dette som forberedelse til den 24. konsesjonsrunden.

– Det er et utrolig komplisert område, med data av varierende kvalitet. Derfor har vi samlet et team av spesialister innen sine respektive fag: Mark Rowan, ekspert innen salttektonikk; Andrew Thurlow, ekspert innen sedimentologi, petrofysiker Petter Gahre, som har tidligere erfaring fra Barentshavet, og petroleumsystemekspert Torbjørn Throndsen.

– I tillegg har vi innledet et samarbeide med et team av spesialister innen geofysikk, EchoGeo, som er et nystartet selskap basert i London. Ved hjelp av deres teknologi og metoder, har vi mulighet for å forbedre eldre seismiske data betydelig.

Forrige artikkelSSB oppjusterer oljeinvesteringene
Neste artikkel– Bunnen er nær

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR