Da oljeselskapene, med Statoil i spissen, satte på bremsene på norsk sokkel, var bemanningsselskapene blant de første som ble rammet. 

– Det er jo en naturlig del av bransjen vår. De innleide arbeiderne forsvinner først ut når et selskap skal redusere staben, sier daglig leder Arild Tjensvold i Hytech Personell.

Men samtidig er bemanningsbransjen de første som ser oppturen, og nå peker pilene oppover igjen.

Vokser for første gang siden 2013
Etter et mer eller mindre kontinuerlig fall i omsetning siden midt i 2013, viste tallene for fjerde kvartal 2016 vekst for bemanningsbransjen i oljetunge Rogaland. Dette ifølge NHO sitt bransjebarometer.

arild tjensvold hytech– For vår del kom oppturen enda tidligere, og vi hadde faktisk en omsetningsøkning på 50 prosent fra 2015 til 2016. Mange bedrifter har kuttet for mye, og når hullene skal fylles, tyr de gjerne til midlertidig ansatte via bemanningsselskaper, sier Tjensvold.

– En annen tendens er at kundene blir flere, men oppdragene kortere. Mange selskaper har presset prisene i bunn for å sikre seg nye kontrakter. Da har de ikke råd til å ha fast ansatte gående uten arbeidsoppgaver.

Dette pekte også IKM-direktør Ståle Kyllingstad på i sitt foredrag på Energiåret i Stavanger.

– Bemannings- og konsulentbransjen vil få et betydelig oppsving, rett og slett fordi mange selskaper har sett at det blir for dyrt å ha fast ansatte når du ikke har nok arbeid til dem, sa Kyllingstad.

– Holder kompetansen i bransjen
Hytech Personell har rundt 11.000 navn i sin database, men anslår at rundt 350 av disse er «varme». I snitt ligger selskapet på rundt 100 utleide ansatte i måneden på denne tiden av året og opp imot 200 i høyaktivitetsperioden.

– Vi jobber hardt for å holde folk i arbeid. Det gir best butikk, både for oss og den ansatte. Og vi mener selv vi gjør en viktig jobb for å holde kompetansen i industrien. Muligheten for innleie gjør at selskapene og industrien som helhet får større fleksibilitet, sier Tjensvold.

– Er det enkle penger å tjene i denne bransjen?
– Terskelen for å starte med bemanning er ikke så stor, men kravene fra myndighetene og kundene blir heldigvis høyere og høyere. Tiden for de enkle pengene er slutt. Bare de seriøse vil overleve på lang sikt.

Forrige artikkelHolder koken med en gammel rigg på kontrakt
Neste artikkelNå rigger CCB seg for ta imot Askepott og Askeladden

Legg inn en kommentar