Semco Maritime og Skipavika inngår strategisk avtale om service-beredskap for alle rigger ved havneanlegget Skipavika Terminal nær Bergen. Avtalen omfatter også formål om utvikling av ubåtbasen Olavsvern ved Tromsø til rigg servicesenter. Dette melder Semco Martime i dag.

Semco Maritime og Skipavika har inngått en strategisk avtale om service-beredskap for rigger plassert ved havneanlegget Skipavika Terminal nær Bergen. Samarbeidet består i at Skipavika legger fasiliteter til og Semco Maritime etablerer sin ”Ship yard-in-the-Box” løsning på Skipavika Terminal området, så alt nødvendig utstyr, verksteder og fasiliteter er til stede, når en rigg skal til service eller reaktiveres.   ”Til tross for et fortsatt vanskelig marked for offshore olje- og gassaktiviteter ser vi tegn på en bedring i løpet av 2017. Med vår ”Ship yard-in-the-Box”-konsept, kan vi innenfor 24 timer mobilisere vårt team av rigg-spesialister for klargjøring. Denne fleksibilitet er avgjørende for rigg- operatører, som på kort varsel skal levere en operativ rigg eller boreskip, sier Lars Skov, adm. direktør Semco Maritime AS, Norge.

Lars Skov, managing director Semco Maritime AS, Lars Hellandsjø, managing director Skipavika Terminal

-For Skipavika Terminal, som for tiden kan legge til kai 6 rigger i kald og varm ”stacking”, gjør avtalen med en anerkjent riggservice-utbyder som Semco Maritime det mulig å tilby øyeblikkelig assistanse til ledige rigger, som skal klargjøres til ny oppgaver, sier Daglig leder Lars Hellandsjø, Skipavika Terminal.

-Spesielt Bergensområdet merker for øyeblikket en stigende interesse for reaktivering av rigger. Utover økende operative muligheter for de rigger, som vi har liggende i dag, gjør avtalen også Skipavika Terminal attraktiv for operatører på søk etter assistanse til en rigg, som på kort varsel skal kunne klargjøres til nye oppgaver, sier Lars Hellandsjø.

 

 

Nordnorsk senter for store arktiske semisub-rigger

Avtalen innebærer også felles planer om å utvikle den tidligere Ubåtbasen Olavsvern ved Tromsø som Nordnorsk senter for store arktiske semisub-rigger, som krever 20 meters vann dybde for å kunne gå til service kai.

Det nye samarbeidet med Skipavika Terminal supplerer Semco Maritimes fasiliteter ved Hanøytangen – som råder over en av Europas dypeste tørr dokk – samt riggfasilitetene ved Invergordon, Skottland, og ved hovedsetet i Esbjerg.

Nyhetsbrev fra Petro.no

Forrige artikkelEni har boret tørt i Barentshavet
Neste artikkelNå vil de gi Statoil dobbelt så mye for pengene

Leave a Reply