Sevan Marine har videreutviklet konseptet med sirkelrundt skrog, og nå er Statoil og Chevron interessert i den nye plattformtypen.

Sevan Marine har økt størrelsen på slingrekanten, slik at bevegelsene er så små at stive stigerør kan tas i bruk på plattformen.

Nå viser både Statoil og amerikanske Chevron interesser for det nye konseptet, og støtter testingen av den nye skrogformen i modelltanken ved SINTEF Marineteknikk i Trondheim, skriver Teknisk Ukeblad.

Testene viser at det er mulig å bruke stive stigerør fra store havdyp på plattformen.

– Dette åpner helt nye markeder for oss. Denne typen stigerør er tidligere ikke brukt på norsk sokkel, men kan være aktuell for felt med vanskelige reservoarer på store dyp. I tillegg gir det helt nye muligheter for bruk av en flytende produksjons- og lagringsenhet, FPSO, i Mexicogolfen. Jeg tror at vi i løpet av kort tid kan få en kontrakt på en slik plattform, sier administrerende direktør Jan Erik Tveteraas til Teknisk Ukeblad.

Stive stigerør er billigere enn konvensjonelle, brønnhodene er tørre og gir lettere tilgang til brønnene.

ETT SKRITT VIDERE:Sevan har videreutviklet konseptet med sirkelrundt skrog til å øke slingrekanten
slik at stive stigerør kan brukes. (foto:SEVAN MARINE)
Neste artikkelFlere LO-medlemmer støtter AP

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR