Oljeselskapet Shell skal de neste årene åpne en ny bensinstasjon hver eneste uke i India, Kina og Indonesia, der etterspørselen øker voldsomt.

NTB

Shell har i dag bare tolv bensinstasjoner i India men har skaffet seg tillatelse til å bygge ut til 2.000 i løpet av de neste årene.

I Kina har Shell sikret seg 200 bensinstasjoner bare i Jiangsu-provinsen, etter å ha inngått en samarbeidsavtale med det nasjonale oljeselskapet Sinopec. Ifølge avtalen kan 500 nye Shell-stasjoner bli åpnet eller overtatt bare i denne provinsen.

– Vi vokser svært, svært raskt i land som Kina, India og Indonesia, sier Shells visepresident Leslie Van de Walle til The Straits Times.

– På sikt ønsker vi å ha over 30 prosent av vår virksomhet i Østen, og i første omgang øker vi fra 15 til 20 prosent, sier Van de Walle.

Salg av bensin har tidligere vært forbeholdt nasjonale monopoler i de tre asiatiske landene, men markedet er nå åpnet for utenlandske aktører som Shell.

Selv om Shells nye stasjoner i Indonesia bare får selge dyrere bensin av høy kvalitet, har køene vært lange fra første dag.
– Markedet øker så raskt at det er plass både til nasjonale og internasjonale aktører. Dette til forskjell fra Europa der markedet er mettet og noen taper en liter dersom andre vinner en liter, sier Van de Walle.

Forrige artikkelFusjon gir stålkjempe
Neste artikkelMillionrate for første gang

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR