I en bransje hvor stadig flere blir mer produktorienterte og spesialiserte, har én bedrift gjort suksess med å gå i motsatt retning; de skaffer alt.

Boreutstyrsleverandøren GS Oiltools er en relativt ny tilvekst til oljeklyngen, men bygger allerede verksted nummer to på Forus, har et engineeringselskap på Filippinene, maskineringsselskap i Storbritannia, og et Houston-basert innkjøpsselskap. I tillegg leier de ut utstyr. Kort sagt; de skaffer det meste:

– Vi driver ikke og prakker på kundene enkeltprodukter, men lytter heller til behovene, for så å sette sammen de pakkene kundene trenger, sier Geir Magne Johnsen, operasjonssjef i GS Oiltools.

Forutsetningen for å lykkes med en slik strategi, er at man faktisk skjønner hva kunden trenger, hvilket ikke nødvendigvis er det samme som kunden spør etter. Det krever hands-on erfaring og kunnskap, hvilket GS –gutta har rikelig med: De to gründerne bak forusbedriften har til sammen over 40 års bransjeerfaring fra inn- og utland, og har knyttet til seg likesinnede i nøkkelstillingene.

– Vi har bred erfaring, slår Geir Magne rolig fast.

– Og de vi møter og jobber opp mot, kjenner oss gjerne fra før. Samtidig er vi er flinke til å lytte, skjønner kundenes operasjoner, og kommer gjerne med forslag til hvordan man kan løse utfordringene, forteller han, men legger til:

– Man skal være litt ydmyk og ikke tro man er verdensmester, men det har hendt mer enn én gang at kunder kommer inn og har sett for seg én løsning, men etter forslag fra oss ender opp med en litt annen som er enten billigere, enklere, lettere eller krever mindre utstyr – selv om det der og da betyr lavere inntekter for oss.

Geir og Stians oljeverktøy

Geir Magne er selv brønnservicetekniker og blant annet tidligere feltsjef for wirelineoperasjoner (wireline field supervisor) i Seawell, og gjennom noen år i Habu fikk han videreutviklet oppfinnergenet også. Dette tok han med da han sammen med Stian Krag, en annen erfaren og velkjent mann i oljeklyngen i Stavanger, startet opp GS Oiltools i 2011.

– G´en i GS Oiltools står for Geir og S´en for Stian, skjevflirer Geir Magne, og beveger seg raskt videre fra navnet til konseptet bak.

– Idéen var å dekke et gap vi hadde sett i markedet; et selskap som ga kundene service og attention (oppmerksomhet). Av erfaring visste vi hvor vanskelig det er å få tak i gode underleverandører som har fokus på det kunden trenger, og som kan levere på tiden. Tidligere var det flere slike ”skaffehus” som drev med mye forskjellig, slike som Proserv og IOS, for å nevne noen. Nå dreier stadig flere mer over på produkter, og har gått vekk fra å skaffe, sier han.

Dermed ble det behov for en bedrift som GS, hvilket også veksten viser: I startåret 2011 omsatte de for drøye NOK 6,43 millioner, men allerede i 2012 var omsetningen oppe NOK 21 millioner, og NOK 30 millioner i 2013. Og med sorte tall på bunnlinjen.

– Kundene får 100 prosent av vår oppmerksomhet når de bruker oss – og jungeltelegrafen fungerer, så folk kommer til oss, smiler han.

Ny partner

Fungerende jungeltelegrafer er vel og bra, men har sine begrensninger når man vil ta steget opp i neste divisjon. Dette har selskapet tatt konsekvensen av.

– Vi kan ikke basere oss på det (jungeltelegraf, red.) i all framtid, og har derfor knyttet til oss en ny partner og markedsdirektør for å kunne nå andre kundegrupper i tillegg, sier Geir Magne. Han og Stian hadde allerede ved oppstarten bestemt seg for hvem denne personen skulle være, og i likhet med GS-gründerne, er også den nye markedsdirektøren et velkjent navn i klyngen, med mange års erfaring. Han har bakgrunn fra blant annet Fluid Control og Roxel; Øistein Tømte, også kjent som Mr. Nettverk.

– Jeg var egentlig aldri i tvil da forespørselen kom, sier Øisten.

– Jeg jobbet allerede i et spennende selskap, Roxel. Men muligheten til å få være med å bygge noe man selv er med og eier, kunne jeg ikke la gå fra meg, sier han, som ikke legger skjul på at han er stolt av å være den nye partneren i selskapet.

Rask og stor på smått
GS-visjonen er å bygge et serviceselskap rundt det de er gode på; engineering, teknologi og stål. Derfor har de bygget et bredt leverandørnettverk, og sikret seg rask og sikker tilgang til maskineringstjenester.

– Mange av de som leverer utstyr til norsk sokkel har hovedfokus på å levere nytt utstyr og utstyrspakker. Når kundene trenger reservedeler eller bare deler av pakken, har de ikke lagersystemer som er egnet til mindre leveranser og smådeler, så derfor tar det gjerne lang tid. I USA, derimot, er småleveranser mye mer vanlig, så der har man systemer som fungerer på dette området, forklarer Geir Magne.

– Følgelig har vi bygget opp et innkjøpsselskap i Houston som har god oversikt over det amerikanske leverandørmarkedet. Dette kombinerer vi med å ha markedets kanskje beste lager- og dokumentasjonssystem, slik at vi kan fremskaffe både deler og oppdatert Norsok-kompatibel dokumentasjon på en brøkdel på en brøkdel av den tiden det ville ta å gå gjennom de norske filialene. I tillegg lager vi, gjennom vårt engineeringsselskap, tegninger av både delen/pakkene og interfacen med utstyret på plattformene, slik at kundene ser hva de får.

– Samtidig er det viktig å få fram at det er originaldeler kundene får hos oss, ikke billige kopier, legger Øisten til.

– Og finnes ikke delen eller utstyret kunden trenger, så lager vi det. Kjapt! Vi er ikke bare skaffere: Vi er problemløsere!

Forrige artikkelSvakere for Aker Solutions
Neste artikkelFår bore Byrkje

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR