Statoils innsparinger i helikopterutgiftene kan gå på bekostning av sikkerheten, frykter Industri Energi.

Les også: Bekymringsfull utvikling for offshore sikkerhet

I kjølvannet av helikopterulykken i Øygarden, sier leder Leif Sande i Industri Energi til Dagens Næringsliv at krav til innsparinger og effektivisering går på sikkerheten løs. Det melder NTB.

Han mener Statoil har presset leverandørene av helikoptertjenester til å godta for store innsparinger på kort tid og ber Statoil-sjef Eldar Sætre om å avlyse de siste innsparingene.

– Statoil må la folk få tid til å gjøre jobben sin. Vi er livredd for det som holder på å skje. Sikkerhetskulturen er truet, sier Sande.

Les også: Helikopterulykken: Industri Energi krever at helikoptrene settes på bakken

Avisen har gått gjennom Statoils helikopterkontrakter, som viser at antallet helikoptre i drift på sokkelen er gått fra 50 til 35. Statoil krever at helikoptrene skal fly flere timer i døgnet og ha kortere opphold mellom hver avgang. Det trues også med bøter dersom et helikopter er forsinket.

– Vi vil aldri gjennomføre effektivitetsendringer som øker risikonivået på sokkelen. Så får granskningene gi svar på hva som har skjedd her. Men sikkerheten overstyrer ethvert tiltak som går i retning av reduserte kostnader, sier Sætre.

Vil halvere hviletid

NRK skriver at Statoil i den nye avtalen med helikopterselskapet Bristow foreslår at sikkerhetsprosedyrene som må gjøres mellom hver flygning, kun skal ta en halv time, mot en time i dag.

– Dette er et forferdelig ille eksempel på hvordan kostnadspresset i offshoresektoren utvikler seg. Man får mindre tid til å gjøre de viktige tingene, sier Sande i Industri Energi til kanalen.

Statoil påpeker at et ikke er tatt en endelig avgjørelse om å halvere hviletiden.

– Helikopterselskapene har sagt at det kan gå, hvis det er hensiktsmessig å gjøre det. For oss er det en forutsetning at sikkerheten er ivaretatt. Først skal en tragisk hendelse granskes, så får vi se om det blir en endring, sier pressetalsmann Morten Eek.

Bristow avviser at de vil inngå avtaler som går på bekostning av sikkerheten.

– Sikkerhet er vår høyeste prioritet. Vi vil kun påta oss oppdrag hvor rammebetingelsene er forsvarlige sikkerhetsmessig, sier Heidi Wulff Heimark, leder i Bristow Norge.

– Kompromisser aldri

Rundt 60 prosent av helikoptertrafikken på sokkelen er bestilt av Statoil.

Administrerende direktør Arne Roland i CHC Helikopter Service, selskapet som eide ulykkeshelikopteret, vil ikke gå inn på de konkrete detaljene i kontraktene. Han sier det har blitt et mer krevende kommersielt marked etter at oljeprisene falt, men at bransjen har klart å opprettholde sikkerheten.

– Vi kompromisser aldri på sikkerheten. Jeg kunne ikke ha sett kolleger i øynene og sagt at sikkerheten tas ned fra høyeste nivå, sier Roland til Dagens Næringsliv.

– Må alltid gjøre det vi kan

Eldar Sætre besøkte mandag de ansatte på Gullfaks B i Nordsjøen. Helikopteret som styrtet, var på vei med arbeidere fra denne plattformen.

– Jeg er veldig stolt over den omsorgen og det samholdet vi fikk se på Gullfaks, fortalte konsernsjefen etter å ha landet på Stavanger lufthavn.

Han lover å stille alle ressurser til rådighet i granskningen av ulykken.

– Vi kan aldri fjerne all risiko, men vi må alltid gjøre det vi kan for at folk skal føle seg trygge på jobb. Sikkerhet settes aldri opp mot pris i våre valg av helikopterleverandører, sa Sætre.

Forrige artikkelShell dropper CHC Helikopter Service
Neste artikkelStatoil og Lundin inngår bytteavtale

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR