Maritimt forum Nord vil ha slutt på begrensede søk- og redningssystemer i nord, der lange avstander og manglende infrastruktur reduserer overlevelsessjansene for savnede i arktiske strøk.

Maritimt forum Nord har derfor, gjennom sitt prosjekt Søk og redning i nordområdene (SARiNOR), bestilt en rapport som tar for seg forbedringstiltak for å bedre kapasiteten for søk. Rapporten er utarbeidet av Norut, Lufttransport og UiT – Norges Arktiske Universitet.

Les også: Arktis: Sommersafari i iskalde farvann

Mener Orion P-3 er godt egnet til søk i nord

I rapporten kommer det frem at dårlig kommunikasjonsdekning, spesielt med tanke på båndbredde, gjør koordinering av større operasjoner i nordområdene vanskelig. Løsningen kan være et system for posisjonering av skip, med beredskapsalarm, som reduserer søketiden: Automatic Identification System – Search and Rescue Transponder (AIS-SART).

I rapporten er det analysert tilgjengelige søk- og redningsaksjoner med sikte på å avdekke forbedringspunkter:

Orion P-3-flyet (i videoen) på Andøya er godt egnet til søk, og den eneste ressursen man har som kan dekke hele Norges ansvarsområde, ifølge rapporten. Svakheten er at Orion kun står på 24 timers beredskap, og ikke er særlig integrert med redningstjenesten når det gjelder samtrening og erfaringsutveksling.

Les også: Lundin skal bygge ut Alta/Gohta

– Kystvakten har godt utstyr og høy kompetanse på søk

Av skip tilgjengelig, har Kystvakten en ambisjon om å alltid ha et helikopterbærende skip i vernesonen rundt Svalbard hele året. De har godt utstyr og høy kompetanse på søk, heter det i rapporten.

I tillegg kan Kystvakten og Sysselmannens skip «Polarsyssel» bidra til økt rekkevidde for SAR-helikopter fra land med etterfylling av drivstoff. Det er også ca. 20 redningsskøyter tilgjengelig langs kysten i Nord-Norge med høy beredskap.

Det nevnes også i rapporten at helikopterberedskap etter hvert vil få betydelig bedre kapasitet.

Rapporten i sin helhet finner du her.

Hold deg oppdatert på HMS og beredskap:

Abonner på nyheter fra Petro.no: Nyhetsbrev

Forrige artikkel«Bideford Dolphin» skal plugge brønner på Statfjord Sattelitter
Neste artikkelRiggnedgang i USA, riggoppgang i Canada

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR