Krisen i industrien har de siste tre årene rammet de aller fleste selskapene som jobber opp mot olje og gass. Men det finnes unntak, og ett av disse unntakene er Håmsø Patentbyrå.

Selskapet opplever at nedturen gir økt innovasjon. Kort sagt; folk blir mer kreative når de må.

– Når alt var på topp og pilene pekte til himmels, så opplevde vi at selskapene knapt hadde tid til å utvikle ny teknologi. Alt handlet om å levere det kundene ville ha når de ville ha det. De siste årene har det snudd. Nedbemanninger med sluttpakker og oppsigelser har frigjort enormt mye kreativitet. Mange har fått det lille sparket i rumpa de trengte for å ta tak i den ideen som de egentlig har hatt lyst til å prøve ut i flere år, sier Krister Mangersnes, som leder patentavdelingen i Håmsø Patentbyrå.

Blant landets største
Håmsø er blant landets største patentbyråer og har, ifølge Mangersnes, en markedsandel på rundt 60 i Rogaland. Aktiviteten har vokst sakte, men sikkert, og i 2015 leverte selskapet en omsetning på 62 millioner kroner og et driftsresultat på 8 millioner.

– Vi jobber fortsatt mest med patenter knyttet til oljeindustrien, men ser også et rush av oppfinnere fra oljebransjen som utvikler nye produkter som skal brukes innen oppdrettsnæringen, sier Mangersnes.

Verdier du ikke ser
Analyser av selskapene på den amerikanske S&P 500-listen viser at 85 prosent av verdiene til disse selskapene er knyttet opp i såkalte immaterielle eiendeler. Dette kan være patenter, bedriftshemmeligheter, eksklusiv kunnskap og forventninger om fremtidig inntjening.

– Da sier det seg selv at man må ta grep for å beskytte disse eiendelene. I Rogaland er næringslivet vant til å levere til og konkurrere mot amerikanske selskaper. Det gjør at de tenker mer på å sikre sin teknologi og sine ideer enn andre steder i landet.

Etterlyser kvinnelige oppfinnere
Med fingeren godt plantet på pulsen til de mest innovative folkene og selskapene, ser Mangersnes også et enormt uforløst potensial for norsk teknologi, produkter og ideer.

– Det er ikke til å legge skjul på at det er flest menn i 40- og 50-årene som søker på nye patenter. Det finnes selvsagt unntak, men kvinneandelen er altfor lav. Der har norsk næringsliv mye å hente. I tillegg er det mye å tjene på å forvalte de immaterielle verdiene som allerede finnes i selskapene på en bedre måte enn i dag, sier han. 

«Du kan få patent på tekniske produkter, fremgangsmåter eller anvendelser hvis oppfinnelsen er ny, nyskapende og nyttig. Nyttig betyr at oppfinnelsen må virke, og om du vil tjene penger, bør oppfinnelsen også ha nytteverdi for noen.» (Kilde: Patentstyret)

Forrige artikkelJakten på rigg til Skarfjell er i gang
Neste artikkelSchlumberger kjøper riggaksjer

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR