Kjøp og salg av kjetting er big business.

I alle fall når du kan selge kunden samme kjettingen flere ganger.

I 2012 leverte Jan Vindenes i Sotra Anchor & Chain kjetting til et boreskip i India. Det viste seg å bli bedre butikk enn vanlig. For kunden hadde bestilt for mye kjetting og solgte det tilbake til Vindenes for en billig penge i 2013.

Nylig ringte kunden opp igjen og ville kjøpe kjettingen for andre gang.

– Vi gjorde greie penger på denne avtalen, smiler Jan Vindenes.

– Det er ikke så ofte vi opplever akkurat dette, men det hender. Vi kjøper gjerne opp kjetting som er til overs og lagrer det til noen plutselig har bruk for det, sier han til petro.no.

Ordren som skal sendes til India er på 1.100 meter kjetting og kontrakten er verdt 2 millioner kroner.

Strategien til Sotra Anchor & Chain er å kaste seg rundt når det plutselig oppstår et behov. Derfor opererer de i spot-markedet, de lange rammeavtalene vil Vindenes ikke ha.

– Alt du kan planlegge er det ikke penger i. Faste, lange avtaler ser jeg på som et kappløp mot bunnen. Det vil ikke vi være med på, sier han.

Derfor har selskapet liggende hauger med kjettinger på Sotra, i Rotterdam, Aberdeen og i Kina. Han anslår det til 20.000 tonn. I tilfelle noen trenger kjetting, nå.

Selv om over 23 rigger nå ligger i opplag i Norge, er det alltid oppdrag innen hans segment.

– Siden vi opererer over hele verden, er det alltid noe som skjer. Rigger til kai skal også fortøyes, men helst skulle vi sett at det var flere leveranser ute på feltene, selvsagt.

Sotra Anchor & Chain er 15 ansatte i dag etter noen nyansettelser i fjor. Også i år skal de ha flere nye ansatte. Omsetningen har de siste årene lagt fra 109 millioner i 2013 til cirka 85 millioner i 2016. Selv om omsetningen gikk ned, steg fortjenesten.

– Det er det vi fokuserer på – at vi tjener penger.

Med hele oljebransjen under et sterkt press på kostnader, ser han lyst på fremtiden.

– Kundene er langt mer prisbevisste når det er dårligere tider og jeg opplever at vi tjener på det. Vi er en relativt liten aktør som drar fordelen av at man er mer opptatt av kostnaden leveransen får.

Forrige artikkelDeepsea Stavanger vinner ny kontrakt
Neste artikkelDeepsea Bergen får bore Mim

1 kommentar

Legg inn en kommentar