Riggselskapet slipper å betale over 3 milliarder, ifølge retten.

DSME-verftet, som bygget CAT D-riggene for Songa Offshore, krevde 372,8 millioner dollar.

Songa Offshore motsatte seg alle krav og har nå vunnet frem med sitt syn i retten.

Det er en meget glad Songa-sjef som har mottatt kjennelsen.

– Denne voldgiften har ligget som en svart sky over selskapet, sier Bjørnar Iversen til petro.no.

– Vi har hele tiden ment at vi har en krystall sak som vi ville vinne, men det er utrolig viktig for selskapet at vi nå har fått dette avklart. Vi er svært fornøyd med kjennelsen.

Verftet mente å ha krav på totalt 372,8 millioner dollar, eller nesten 3 milliarder kroner, etter byggingen av de to første CAT D-riggene, Songa Endurance og Songa Equinox. Kravet var knyttet til kostnadsoverskridelse og ekstraarbeid i forbindelse med bygging av riggene. Verftet mener overskridelsene skyldes dårlig FEED-arbeid av Songa.

Den 2. og 3. mai var den juridiske tolkningen av byggekontraktene oppe i voldgiftesretten i London. Her ble ansvaret for innholdet i FEED-pakkene drøftet. Den foreløpige kjennelsen gir riggselskapet medhold i at de ikke har noen skyld og dermed heller ikke skal betale noe til verftet, knyttet til byggingen av de to riggene.

Songa Offshore skriver i en børsmelding av de forventer at dette også vil omfatte rigg nummer tre og fire i CAT D-rekken.

– Dette vil også omfatte Songa Encourage og Songa Enabler. Prinsipielt er dette helt det samme, så nå mener vi at er dette kapittelet i Songa Offshores historie er over.

DSME kan anke kjennelsen, det er ikke kjent om de har vurderer dette. For samtidig har Songa Offshore også et motkrav på 65,8 millioner som kan bli forfulgt.

– Nå må vi få fordøye at vi har vunnet denne voldgiften på en krystallklar måte, så vil vi vurdere hvordan vil tar dette kravet videre.

Forrige artikkelHer er detaljene i Statoils planer for Johan Sverdrups fase 2
Neste artikkelDet første stål-understellet til Johan Sverdrup er på vei!

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR