Utbyggingen av Barentshavets første oljefelt, Goliat, nærmer seg innspurten, men prosjektet går ikke på skinner.,Industrikilder melder om kaotiske tilstander og spår nye utsettelser og overskridelser for Goliat. Det skriver Offshore.no , som har vært i kontakt med flere uavhengige industrikilder som mener byggingen av flyteren ved Hyundai-verftet i Korea er ute av kontroll.

– Det er kaos. Eni fjerner nå systematisk personell med Norsok-kompetanse og erstatter dem med folk uten denne kompetansen, hovedsakelig italienere. Det har blitt sagt i møter her nede at de må bruke sunn fornuft fremfor Norsok, sier en industrikilde til Offshore.no.

Men påstanden avvises av kommunikasjonsdirektør Andreas Wulff i Eni Norge.

– Goliat FPSO skal leveres i henhold til alle relevante standarder og norsk regelverk. Vi har dyktige medarbeidere på plass som bidrar til dette, sier han.

Goliat har allerede sprukket med 7,6 milliarder kroner, og hadde ved siste oppdatering en totalkostnad på 38,5 milliarder kroner. Ifølge Eni Norge er kostnadsøkningen i hovedsak knyttet til en økning i markedspriser, lengre leveringstid for utstyrspakker og høyere råvarekostnader grunnet sterkt press i leverandørmarkedet.

Flere kilder har ifølge Offshore.no tett kjennskap til prosjektet som mener manglende kunnskaper og erfaring med Norsok er det aller største problemet.

– Det virker rett og slett som om Hyundai ikke tar innover seg viktigheten av å følge norske krav, sier en kilde.

I en presentasjon som Eni har holdt for Petroleumstilsynet, bekrefter selskapet utfordringen; «Limited capacity, competence, experience and general knowledge on Norwegian regulations/NORSOK with our FPSO EPC contractor.»

– Vi har en god dialog med Hyundai-verftet, og Eni Norge har etablert et sterkt site team på verftet for å sikre etterlevelse av relevante krav, svarer Wulff.

Mangler kjennskap til norsk regelverk

Manglende kjennskap til Norsok, fører også til at dokumentasjon er en av hovedutfordringene i innspurten av prosjektet.

– Ptil har også i tidligere tilsyn med Goliat-prosjektet identifisert utfordringer med at underleverandører ikke har hatt god nok kjennskap til norsk regelverk og de kravene som stilles for utbygging og drift på norsk sokkel. Dette setter da ekstra krav til operatørs styring av prosjektet og oppfølging av underleverandører, sier pressekontakt Øyvind Midttun i Petroleumstilsynet til Offshore.no.

– Vi opplever at Eni tar snarveier for å bli ferdig. Nå tilpasses dokumentasjonen til norske krav, men ikke det ferdige produktet. Det er galskap, sier én av kildene Offshore.no har vært i kontakt med.

– Teorien stemmer ikke med praksis, sier en annen.

– Engineeringen var såvidt påbegynt ved byggestart. Det har prosjektet slitt med hele veien. Kontraktsstrategien har gitt for mye makt til Hyundai og fungerer derfor dårlig. Når deg gjelder prosjektoppfølging og forståelse for Norsok, er svikten betydelig, sier én.

– Da prosjektet fremdeles er under utbygging, er det for tidlig å trekke konklusjoner på dette området, svarer Wulff på disse påstandene.
Spår nye utsettelser
Samtlige av industrikildene Offshore.no har vært i kontakt med i arbeidet med denne artikkelen mener det er umulig for Eni å få Goliat i produksjon i løpet av 2014 som planlagt.

– Det er mulig Goliat seiler fra Korea i mai, men da er den ikke klar for norsk sokkel, sier én kilde.

– Det gjenstår minst ett års arbeid, sier en annen.

Eni Norge kjenner seg ikke igjen i den beskrivelsen.



– Ambisjonen er fremdeles at Goliat skal starte produksjonen mot slutten av 2014. Det er satt inn økt bemanning og innført nattskift for å sikre fremdrift, sier Wulff.

Forrige artikkelSPE Workshop in Arctic Norway med fokus på Barents
Neste artikkelJohan Sverdrup -kontrakter til høsten

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR