Stavanger er en av byene som har blitt hardest rammet av oljekrisen de siste årene. Nå tar byen nye grep for å igjen få bedrifter til å etablere seg i regionen.

Greater Stavanger har nylig startet et prosjekt kalt ”Invest in the Greater Stavanger region”, hvor formålet er at det skal rekrutteres nye bedrifter til regionen for å skape flere arbeidsplasser.

– Det foregår mye bra omstillings- og utviklingsarbeid i regionen, men for å skape nok nye arbeidsplasser må vi arbeide enda mer aktivt og målrettet med å få bedrifter til å etablere seg her, sier styreleder i Greater Stavanger Christine Sagen Helgø.

Styreleder i Greater Stavanger, Christine Sagen Helgø
Styreleder i Greater Stavanger, Christine Sagen Helgø

– Målrettet attrahering av bedrifter til regionen har økt prioritet i Greater Stavanger, sier administrerende direktør i Greater Stavanger Kristin Reitan Husebø. Hun forteller at det allerede har blitt opprettet en nettside, investinstavanger.no, knyttet til prosjektet som skal brukes i markedsføringen av regionen.
– Dette er en start, og vi vil arbeide aktivt med å utvikle siden og flere gode salgsargumenter. Dette vil gjøre oss i bedre i stand til å få fram regionens fordeler og å få enda bedre kunnskaper om hva som utløser nye investeringer og bedriftsetableringer, sier hun.

Mange forhold som tidligere ble omtalt som utfordringer, kan nå benyttes til regionens fordel. Regionen ligger ikke lenger på landstoppen når det gjelder boligpriser, og har i tillegg god tilgang på både kompetanse og næringsarealer.

Regionalt prosjekt
Dette er et regionalt prosjekt som skal favne alle Greater Stavanger sine 15 partnerkommuner og potensielt gi positiv smitte til hele fylket. – Regionen har en rekke fortrinn som kan være relevante for aktører utenfra. Ved hjelp av fakta, eksempler og gode salgsargumenter vil vi synliggjøre dette for aktuelle bedrifter, sier Reitan Husebø.

Adm. Dir i Greater Stavanger, Kristin Reitan Husebø
Adm. Dir i Greater Stavanger, Kristin Reitan Husebø

Satser tungt i 2017
I løpet av 2017 planlegger Greater Stavanger å intensivere arbeidet med bedriftsrekruttering. Greater Stavanger ønsker derfor å utarbeide markedsmateriell for målrettet markedsføring av regionen, samt utvide kontaktflatene med strategisk viktig bedrifter både nasjonalt og internasjonalt som kan være aktuelle for å etablere seg i regionen. I tillegg vil det bli etablert en arbeidsgruppe med eksterne partnere, og utviklet en ny modul på nettsiden Arealguiden.no. Arealguiden er en nettside Greater Stavanger har utviklet som viser en oversikt over næringsarealene i regionen.

Arbeidet med målrettet attrahering av bedrifter har tette koblinger til mange funksjoner i Greater Stavanger, slik som Vertskapskontoret, Arealguiden, kommunikasjon og markedsføring, arrangementer, messeprofilering osv. Hensikten i 2017 er å sette disse enda mer i system, slik at de forsterker innsatsen med markedsføring av regionen og attrahering av bedrifter.

– Invest in Norway er en av flere viktige samarbeidspartnere, og vi er veldig glad for å ha de med på laget, avslutter Reitan Husebø.

Nyhetsbrev fra Petro.no

Forrige artikkelTrekker seg fra styret i Polarcus
Neste artikkelTilbyr sluttpakke til alle i Rolls Royce Marine

Leave a Reply