I fjor vinter tildelte Statoil, ConocoPhillips og BP sine rammeavtaler for vedlikehold og modifikasjoner på norsk sokkel.

Dette representerer store deler av markedet, men fortsatt gjenstår noen betydelige avtaler å kjempe om.

Engie, Lundin og Shell har alle kontrakter som løper ut i år. 

Shell-avtalen er åpenbart den største av de tre. Både Draugen og Ormen Lange/Nyhamna sine modifikasjonskontrakter ble tildelt som seksårskontrakter i 2012.

– Vi er i markedet for å erstatte de to kontraktene vi har i dag, der Aibel har Draugen og Kværner har Nyhamna, med sikte på tildeling i løpet av 2017, sier pressekontakt Kitty Eide i Norske Shell til petro.no.

Også Lundin står foran en fornyelse innen utgangen av året. Apply Sørco har opsjon på forlengelse av avtalen for Edvard Grieg.

– Vi ser at noen av konkurrentene våre har endret strategi og splittet opp avtalene og at de også kjører egne anbudsprosesser på mindre prosjekter. Vi jobber nå med å finne ut hvordan vi skal inngå disse kontraktene, men jeg kan i hvert fall si at vi ikke har planer om å ta over kompetansen in-house, sier driftsdirektør Kari Nielsen i Lundin Norway.

Hun er ellers klar på at pris ikke er det viktigste når avtalen skal tildeles!

– Lav kost er viktig, men effektiv engineering, planlegging og gjennomføring teller enda mer. Faktisk klarte vi ikke å bruke opp alle pengene på modifikasjonsbudsjettet vårt i fjor, så dette handler om mye mer enn bare pris, sier hun.

Engie har på sin side en utløpende kontrakt med Fabricom for modifikasjoner på Gjøa.

– Kontrakten for modifikasjoner med Fabricom (selskapet har ingen tradisjonell V&M-kontrakt, bare modifikasjoner, red. anm.) går ut i mai 2017. Vi har ikke til hensikt å videreføre denne kontrakten i den form den er i per i dag. Dette skyldes at vårt behov har forandret seg betydelig siden den opprinnelige kontrakten ble inngått, sier pressekontakt Liv Jannie Omdal i Engie til petro.no.

Rosenberg WorleyParsons ble nylig tildelt design-studien (feed) for modifikasjoner på Gjøa-plattformen i forbindelse med den planlagte tilknytningen av Skarfjell-funnet til Wintershall.

I tillegg til disse er det ventet at Total vil komme i markedet med en kontrakt for Martin Linge-feltet når den ankommer norsk sokkel til sommeren. Aasta Hansteen-plattformen, som også kommer til Norge i år, er en del av Statoils rammeavtale med Aibel. 

Forrige artikkelDansk deal redder Tyra-feltet og norske Trym
Neste artikkelBorer tre brønner for å gire opp Goliat

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR