Det ble kjempesuksess for NTNU i årets Shell Eco-marathon. Laget kjørte 729 kilometer med sin hydrogendrevne brenselcellebil.

NTNUs bil PureChoice under løpet fredag 23. mai der
resultatet ble 702 km. Til slutt greide NTNU-laget å
kjøre hele 729 kilometer på én liter bensin. Pressefoto.

– Vi er veldig fornøyd, sier NTNU-studenten Bjørn Hembre.

Bilen, som har fått navnet PureChoice, ble i sin klasse bare slått av De Haagse Hogeschool fra Nederland som kjørte 848 km på en hydrogenmengde tilsvarende en liter bensin.

I tillegg til andreplassen utkonkurrerte NTNU-studentene de 200 andre lagene på både sikkerhet og kommunikasjon.

Høyskolen i Østfold deltok med sin bensindrevne bil Phi i klassen Urban Concept. Laget fikk mekaniske problemer, og løpet endte i skuffelse for laget som har forberedt seg til løpet siden studieåret startet i august i fjor.

NTNU-laget hadde også tekniske problemer. I første heat røk en sikring klasset for 60 Ampere allerede på 12 Ampere, og bilen kom ikke lenger enn 85 meter. Men i andre og tredje heat virket alt som det skulle. Laget oppnådde først et resultat tilsvarende 703 kilometer på en liter bensin. I tredje og siste heat kjørte laget hele 729 kilometer.

I konkurransen brukes faktorer for å regne om hydrogenbil-resultater til forbrenningsmotor-ekvivalenter.

Sjåfør på NTNU-studentenes bil PureChoice, Line Johanne Pedersen,
får resultatet etter kjøringen. Lagmedlem Håkon Rognstad til høyre.
Pressefoto.

– Resultatene fra årets Shell Eco-marathon viser at studentene blir bedre og bedre år for år. De tekniske utfordringene er store og de norske lagenes innsats har vært svært god, med både opp- og nedturer, sier fungerende kommunikasjonssjef Kim Bye Bruun i A/S Norske Shell.

– Vi er alle svært imponert over entusiasmen blant de over 2000 studentene fra 22 land. Utfordringen består i å designe og bygge en bil som kan kjøre så langt som mulig på energimengder tilsvarende en liter drivstoff. Det er neste generasjons ingeniører og designere som her viser at vi må arbeide sammen når vi tar fatt på verdens energiutfordringer, sier Bruun.

Se også: Neste stopp: Hydrogen