To av gigantene i amerikansk luftfart, flyselskapene Delta og Northwest Airlines, er konkurs. Selskapene gikk onsdag til skifteretten og ba om beskyttelse mot sine kreditorer, meldte medier i USA torsdag morgen norsk tid.,NTB

Delta er det tredje største selskapet på innenriksmarkedet i USA, mens Northwest er det femte største. Etter onsdagens begjæringer om beskyttelse er nå fire av USAs sju flyselskaper konkurs, het det på storavisen New York Times’ nettsider.

Deltas og Northwests advokater sa at høye drivstoffpriser og hard konkurranse for lavprisselskaper gjør det umulig å fortsette driften. Konkurransen gjør det umulig å sette opp billettprisene for å dekke de økende kostnadene.

Terror
Problemene har også røtter i terrorangrepene mot New York og Washington 11. september 2001. Disse angrepene førte til sterk nedgang i flytrafikken både innenlands i USA og internasjonalt, og skapte dermed store økonomiske problemer for luftfarten.

Den langvarige krisen ble akutt etter at orkanen Katrina tidligere denne måneden ødela oljeraffinerier i Mexicogolfen og det sørlige USA. Disse ødeleggelsene sendte prisene på flydrivstoff gjennom taket.

– Det vi nå gjør, er nødvendig for å vise ansvar og beskytte verdiene i Delta til beste for våre kreditorer. Delta holder åpent som vanlig og vil fortsette normal drift mens selskapet blir reorganisert, het det i en pressemelding fra selskapets toppsjef Gerald Grinstein onsdag.

Kapittel 11
Når et selskap søker rettslig beskyttelse i henhold til bestemmelser i kapittel 11 i USAs konkurslov, blir det satt under offentlig administrasjon. Samtidig stanser all omsetning av aksjer i selskapet.

Ifølge nyhetsbyrået Reuters skyldes konkursen i Delta ikke bare høye drivstoffpriser og en gjeldsbyrde på over 20 milliarder dollar (127 milliarder kroner). Selskapet mangler også penger til å oppfylle sine pensjonsforpliktelser.

Northwest ble på sin side nylig rammet av streik blant mekanikere og renholdere. Ifølge Reuters mener analytikere i USA at selskapet kan bruke konkursbegjæringen som et taktisk trekk i striden med fagforeningene om harde innsparingstiltak. (©NTB)

Forrige artikkelStatoil slakter seg selv på prosjekthåndtering
Neste artikkelStatoil og Hydro i Shtokman-finale

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR