Bakgrunnsartikkel av John Økland, journalist Petro.no.

I løpet av de siste ukene har to rigger med stolt historie på norsk sokkel blitt meldt klar for skraping.

Som Petro.no skrev alt den 7. juni, blir Transocean Searcher tatt ut. Denne uken meldes det at også Ocean Vanguard blir solgt til samme formål.

Fra før var det kjent at Transocean Winner ble den første riggen som skrapes for norsk sokkel, i nyere tid.

Med norskekysten full av rigger i opplag burde langt flere rigger vært skrapet, mener mange. To enkle faktorer gjør at det ikke har skjedd.

  1. Det koster nesten ingenting å ha en rigg i opplag. Riggselskapene håper i det lengste at markedet tar seg opp igjen.
  2. Det har ingenting å si om rigger ligger i opplag, eller er tatt ut til skraping – for markedsbalansen. De er uansett ute av markedet, i praksis. Så lenge de konkurrerer med varme rigger om kontrakter, vil de tape med glans – siden det koster for mye å reaktivere dem.

Likevel er det noe bevegelse innen skraping, her hjemme. Det går selvsagt en grense hvor lenge en utdatert og kald rigg får leve. Fire, kanskje fem, av riggene i opplag er godt mulig vil bli tatt ut snart. Slik vurderer jeg bildet av rigger i opplag nå:

  • Bredford Dolphin ble sist klasset i 2012 og har lagt i opplag siden januar 2016. Fred. Olsen Energy har alt tatt ut andre gamle rigger og Bredford Dolphin kan være en kandidat til å forsvinne.
  • Borgland Dolphin ble sist klasset i 2015, men har lagt arbeidsledig siden oktober i fjor. Som søster-riggen holdes den klar for å kunne bli mobilisert gjennom “smart stacking”, men likevel blant de mest aktuelle for skraping.
  • Songa Dee har snart et år i bøyen. Riggen har fortsatt to år igjen av klassen og den av de tre eldre damene til Songa som stiller best. Likevel på listen over mulige rigger for skrap-salg.
  • Songa Delta har lagt ni måneder i opplag og har klassing i år. Det skjer aldri uten ny kontrakt – noe som også er nokså usannsynlig at den kan fikse.
  • Songa Trym har vært diskutert ombygget flere ganger, men det ble aldri noe av. I opplag siden 2015 og bare et styrevedtak unna skraping. For alle de tre gamle riggene har Songa holdt fast på at de vurderes som opsjoner – derfor er de ikke tatt ut til nå. Men selv om det koster lite å ha de liggende er det aldri i verden jobb på gang for alle disse tre snarlig. Kanskje en skrapes, en bygges om og en ligger i bøyen litt til?

Andre rigger :

  • Leiv Eiriksson var faktisk under vurdering for å bli skrapet alt i 2015. Men det var før riggen fikk jobb av Lundin. Nå nylig fikk riggen også enda lengre kontrakt, da oljeselskapet utøvde en opsjon og lagt på noen nye. Riggen kan dermed holdes i arbeid til 2019. Skraping er altså lagt på is for en god stund.
  • Polar Pioneer har parkert hos Westcon i halv annet år nå. Riggen har klassing i 2019 og bør styre klar skraping en god stund ennå.
  • Scarabeo 5 har nettopp gått av kontrakten sin med Statoil. Ingen grunn til å frykte skraphaugen. Klassing neste år kan bli noe av, dersom riggen får en god kontrakt i andre enden.
  • Stena Don er heller ingen kandidat til skraping. Klasse frem til 2020, nylig oppgradert og bare 16 år – ingen alder for en rigg i Norge.
  • West Alpha ligger i opplag i Skipavika og fjerdegenerasjonsriggen er heller ikke i faresonen med klasse til 2019.
  • West Venture enda tryggere. Mer et spørsmål om når den kommer seg på jobb igjen. Klasse frem til 2020.
  • West Navigator var en gang den best betalte riggen på norsk sokkel. Enheten skulle vært klasset i 2015, men ligger i stedet i Skipavika og kaien der. Det eneste boreskipet på norsk sokkel kunne kanskje dratt til andre himmelstrøk og søkt jobb der?

Mer om vedlikehold, reaktivering og vinterisering av rigger på éndagskonferansen Petrolive: Riggvedlikehold 3. oktober i Bergen.

Se program og meld deg på her!

Forrige artikkelFikk avtalen terminert av Statoil – nå skrotes den
Neste artikkelFeiret ferdig Sverdrup-dekk i Thailand

Leave a Reply