USA satser nærmere 200 millioner kroner på utvikling av en ny type hybridbil som skal kunne gå på strøm over lengre distanser. Amerikanerne har fått med seg svenskene på laget.

NTB

Hybridbil

En hybridbil er en bil som bruker både en forbrenningsmotor og en elektrisk motor som kraftkilde.
Forbrenningsmotoren er som regel en bensin- eller dieselmotor.

Normalt veksler bilen på å benytte motorene som kraftkilde, motorene kan også kjøre samtidig dersom bilen trenger mye kraft.

Vekslingen mellom motorene skjer normalt automatisk. Den elektriske motoren drives av batterier som lades når forbrenningsmotoren i bilen går, eller når bilen bremser ned.

Når bilen kjører sakte framover benyttes den elektriske motoren til framdrift. Under slike forhold har forbrenningsmotoren dårlig virkningsgrad.

Når bilen står stille stoppes forbrenningsmotoren helt dersom det ikke er behov for lading av batteriene.

Kilde: Wikipedia

Amerikanske myndigheter bidrar med 37 millioner dollar, omkring 200 millioner kroner, til prosjektet som er et samarbeid mellom det offentlige og det private.

USA og Sverige undertegnet en samarbeidsavtale om utvikling av biodrivstoff til tyngre hybridkjøretøyer allerede for et år siden. I den forbindelse bevilget svenske myndigheter drøyt 250 millioner kroner til utvikling av miljøvennlige biler.

Avtalen som ble offentliggjort mandag er en videreutvikling av det eksisterende samarbeidet, skriver Sveriges næringsminister Maud Olofsson og USAs visenæringsminister Alexander Karsner i en felles pressemelding ifølge den svenske avisen Dagens Nyheters nettsider.

Større batteri
Det er det amerikanske energidepartementets Argonne National Laboratory og svenske Test Site Sweden som skal stå for det praktiske samarbeidet.

Selve bilen skal utvikles av svenske Volvo, mens amerikanerne skal stå for utviklingen av ladestasjonene bilen skal benytte seg av.

Målet med samarbeidsprosjektet er å utvikle en såkalt plug-in-hybridbil med større batteri. Bilen vil derfor kun benytte seg av forbrenningsmotoren på virkelig lange kjøreturer.
– Teknologien har et betydelig potensial og kommer til å minske utslippene av CO2, fastslår Olofsson og Karsner i pressemeldingen.

Det er også meningen at de nye bilene skal kunne lades opp ved hjelp av det eksisterende strømnettet.

Håper på avgiftskutt
Toyota Prius er en hybrid.

Energibedriftenes landsforening (EBL) regner med at hybridbiler vil være klare for masseproduksjon i 2010.

EBL-leder Steinar Bysveen har imidlertid tidligere uttalt til Aftenposten at han frykter at det norske markedet vil være for lite og at myndighetene av den grunn bør kutte avgiftene på hybridbiler ytterligere.

Forrige artikkelEn milliard for skotsk selskap
Neste artikkelStatoilHydro får kraftig kritikk fra egne

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR