Vi setter nå punktum for vårt første driftsår som gründere i petro.no. Det har vært et år preget av spenning, forventing, oppturer og noen frustrasjoner. Akkurat det vi håpet på.

Mottakelsen blant lesere og annonsører har vært overveldende.

10.000 daglige brukere
Lesertallene er opp 70 prosent siden vi overtok driften av nettsiden. Det betyr at vi nå har rundt 10.000 daglige lesere og 30.000 som bruker Petro.no i løpet av en uke. Vi er også glade for at hvert besøk på siden varer i hele 22 minutter, noe som betyr at leserne bruker oss til mer enn bare å orientere seg i det løpende nyhetsbildet.

Målet vårt er å dekke industrien tettest, servere nyhetene først og samtidig bidra med innsikt og oversikt. Ved å tilby dette produktet gratis, vil vi bygge den foretrukne markedsplassen for industrien.

Ja, det har vært armer og bein, men vi har vært nyhetsledende på flere av de viktigste oppkjøpene på norsk sokkel. Vi har dekket feltutbygginger, leting og rigg tettere enn de fleste. Vi har skrevet bakgrunnsartikler og kommentarer, og vi har formidlet de gode historiene fra leverandørindustrien.

Bannere og ledig stilling slår an
Samtidig har vi fått på plass produkter som bransjen etterspør og bruker. Banner-annonsene har solgt bra fra første dag. Og ledige stillinger har tatt seg voldsomt opp de siste månedene. Det lover bra, både for petro.no og for bransjen som helhet.

Vi opplever samtidig at «alle» snakker om content marketing, men foreløpig ser vi få aktører i bransjen med evne og vilje til å utnytte de mulighetene som innholdsmarkedsføring faktisk byr på. Tilbudet ligger der. Hansken er herved kastet.

Konferanser styrker økonomien og gir innsikt
Endagskonferansen Petrolive Riggvedlikehold ble en suksess i Bergen i oktober. Dermed blir det ny runde høsten 2018. I tillegg har vi nylig lansert Petrolive Exploration, som skal arrangeres i Stavanger 11. april. Vi har også hatt Petrolive-innslag på OTD og Operatørkonferansen, der vi har intervjuet blant andre Arne Sigve Nylund (Statoil), Ståle Kyllingstad (IKM) og Morten Mauritzen (Point Resources). Et format som tar journalistikken ut av spaltene og opp på scenen. 

Konferansene bidrar til å styrke økonomien i selskapet, men gir oss også anledning til å heve vår egen kompetanse og styrke journalistikken lenger ned i nisjene. Vinn-vinn, som det heter. 

Overskudd i 2017
Kombinert med lave lønnsutgifter, gratis hjemmekontor og en streng daglig leder, gjør det at vi for 2017 får et gledelig overskudd. I tillegg har vi allerede solid salg av årsavtaler for 2018. Det er vi tilfreds med. Men det er også nødvendig. I motsetning til våre konkurrenter, har vi ingen millioner å tape.

Blir det økonomisk handlingsrom, ønsker vi så kjapt som mulig å knytte til oss en frilanser som styrker journalistikken og utvider vårt geografiske nedslagsfelt.

Vi har fått til mye av det vi hadde ambisjoner om før oppstart, men fortsatt er det mer å gå på. Daglig drift av selskapet krever mye og har tidvis gått på bekostning av tiden til å lage god journalistikk. Slik blir det nødvendigvis når én av de to ansatte er daglig leder, riggekspert, regnskapsmedarbeider og styreleder.

Men ting er i ferd med å sette seg, og maskineriet fremstår som stadig mer velsmurt. 

En ny gnist i bransjen
Det gjør at vi gleder oss stort til 2018. Den følelsen deler vi med resten av industrien. For utbyggingsrushet i førjulstiden har åpenbart tent en ny gnist hos alle.

Takk til vår mann på salg, Henrik Svanæs, og våre venner, kolleger og medeiere i Offshore Media Group.

Og takk til lesere, annonsører, tipsere og alle der ute som skaper nyhetene som fyller Petro.no hver dag gjennom hele året.

Uten dere, er vi ingenting.

Godt nytt år.

John og Glenn

Forrige artikkelMistet nesten alt i Norge – nå ser Transocean oppturen komme
Neste artikkel– Britiske investorer som kjøper West Rigel

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR