Den nåværende designpraksis for rørledninger med betongkappe bør forbedres, mener DNV GL.

Når undersjøiske rørledninger installeres i mer utfordrende miljøer, med ujevn sjøbunn, mer bølger og strøm og med nye installasjonsfartøy, møter ikke dagens forenklede designkrav for betongkappe dagens behov. Resultatet er varierende sikkerhetsmarginer, unødvendig høye kostnader og for strenge installasjonskrav.

DNV GL har derfor sparket i gang den første fasen av et felles industriprosjekt (joint industry project) for å løse problemene og bedre forståelsen av rørledningens atferd. Målet er å utvikle en designretningslinje som utfyller dagens rørledningskoder og standarder.

– Mange aktører i bransjen har uttrykt et ønske om en mer grundig forståelse av oppførselen til betongbelegg under installasjonen og driftsfasen. De forventer mer spesifikke akseptansekriterier, en mindre konservativ tilnærming til belastningen i betongbelegget, og et mer nøyaktig estimat av belastningsfaktoren på feltskjøter. Dette er utfordrende problemstillinger som vi ønsker å utforske i dybden, sier prosjektlederen Nguyen Thi Bich Ngoc.

– Nåværende deltakere inkluderer Petrobras, Saipem, Bredero Shaw, SVAP og Wasco Coatings, og industriprosjektet er fortsatt åpen for deltakere, legger hun til.

Betongbelegg er mye brukt for å beskytte undersjøiske rørledninger og sikre stabilitet på havbunnen. Den nåværende designtilnærmingen for rørledning med betongkappe er i hovedsak basert på enkle utformingskrav. Metoden har vist seg rimelig pålitelig for de fleste tradisjonelle rørledninger, men fanger ikke opp alle potensielle utstyrsfeil.

Forrige artikkelLøfteoperasjoner på Jotun A under lupen
Neste artikkel380-millionerskontrakt til Sevan-datter

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR