Statoil og partnerne har valgt en ubemannet brønnhodeplattform som konsept for Oseberg -videreutvikling. Plattformen vil bli fjernstyrt fra Oseberg -feltsenter i Nordsjøen.

I forkant av valget, har det blitt er utført tre ulike konseptstudier for plattformen. Den valget falt på har verken boligkvarter, helikopterdekk eller livbåter, melder Statoil.

– Alternativet var å plassere brønnene på havbunnen, men kostnadene for havbunnsbrønner er tredoblet de siste ti årene. Derfor velger vi å bruke plattformbrønner på et stålunderstell, noe som reduserer kostnadene med flere hundre millioner kroner sier Anders Opedal, direktør for prosjekter i Statoil.

Utkonkurrerer subsea
Ikke uventet er det kostnadene som har drevet fram dette valget. Den totale kostnaden for en slik ubemannet brønnhodeplattform har i følge operatøren vist seg å være svært konkurransedyktig når bygging, utstyr, brønner og vedlikehold er tatt med.

– Prognosene viser en fortsatt vekst i kostnadene for havbunnsanlegg. Vi utfordrer bransjen til å jobbe sammen med oss for å snu denne trenden og komme opp med flere smarte løsninger, både over og under vann, sier Ivar Aasheim, direktør for feltutvikling i Statoil.

Nordsjøens ”droner”
Ubemannede brønnhodeplattformer uten fasiliteter, helikopterdekk og livbåter er nytt i Norge, men vanlig på blant annet dansk og nederlandsk sokkel. Fordelen er blant at man ikke har samme sikkerhetskrav når personell ikke skal oppholde seg på plattformen permanent, hvilket gjør plattformen billigere å bygge og drifte. De er på en måte Nordsjøens «droner.» Samtidig er utstyr som skal stå tørt billigere og lettere å vedlikeholde enn subsea-utstyr.

 Statoil vil bruke spesialbygde fartøy med gangbroer over til brønnhodeplattformen ved vedlikeholdskampanjer etter at den oppjekkbare boreplattformen er ferdig med å bore brønnene. Alle fasiliteter er om bord på støttefartøyet, og det vil være kortere avstand til for eksempel livbåter og helikopterdekk her enn på store installasjoner.

– Plattformen vil ha utstyr av høy kvalitet for å redusere vedlikeholdsbehovet i driftsfasen, derfor vil vi klare oss med to korte vedlikeholdskampanjer per år. Disse blir nøye planlagt og lagt til de tidsperiodene på året der det er godt vær, sier Aasheim.

Statoil og partnerne vil nå gjøre videre forstudier av den ubemannede brønnhodeplattformen.

 

Forrige artikkelLetesuksess i Krafla-området
Neste artikkelSe bølgen treffer plattformen

1 kommentar

  1. Dette er godt nytt for Kværner (Verdal), og tilsvarende dårlig nytt for Aker Solutions (og FMC)! Kværner Verdal vil jo være en opplagt kandidat til å bygge disse jacket’ene, og det vil jo være flere utbygginger som vil være hyperaktuelle for denne løsningen,ikke minst ei KRAFLA-utbygging,som ligger på ca samme dyp(Vel 100m).

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR