Deltakerrekord, praktiske problemer og store temaer preget årets Offshore Europe.

og Maiken Ree

SKOTSK BUSINESS: Offshore Europe 09 var preget
av ulyd, men også mye god business
(Foto: MAGNUS BIRKENES)

INGEN AC: Messen var VARM, men dressene forble på.
Offshore Europe er Europas største leverandørmesse
(Foto: MAGNUS BIRKENES)

KLEDD FOR ANLEDNINGEN: Ikke alle var like varme…
(Foto: MAIKEN REE)
HEIA BERGEN: Trond Olsen i NCE Subsea stod lange
dager på messen (Foto: MAGNUS BIRKENES)
ENGASJERT: UKs nye energiminister, Lord Hunt, var
aktiv under hele messen (Foto: MAGNUS BIRKENES)

(Aberdeen): Offshore Europe (OE) har lang fartstid som en av Europas største møteplasser for norsk, britisk og europeisk leverandørindustri. I motsetning til norske ONS, hvor de store operatørene, linjene og alternative energiformene har vokst seg fremtredende, er OE fortsatt den optimale plassen for fremvisning av banebrytende skruer, muttere, målere, verktøy og ambisjoner innen servicesegmentet.

– Det har vært godt over 40.000 besøkende denne uken, og dag to ble det satt publikumsrekord med over 15.000 besøkende. Jeg tror dette gjenspeiler en generell optimisme i olje- og gassindustrien, og en velvillighet blant selskapene, sier pressetalsmann for Offshore Europe, Mark Thomas, til Oilinfo.

Thomas legger til at flere selskaper har signert kontrakter under konferansen.

Problemer, problemer
Til tross for kraftige vinder som virket nær ved å rive av taket på åpningsdagen , er Thomas godt fornøyd med tilbakemeldingene fra utstillere og deltakere.

– Vi mottok et par klager når vinden kom opp mot to knop i timen, og måtte holde et ekstra øye med takduken, innrømmer Thomas. En av de norske utstillerne ble faktisk nødt til å evakuere hele standen sin, og gikk siden til arrangørene og forlangte en full HSEQ-rapport for opplegget. Da vinden stod på som verst, var ikke røykepausene på utsiden langt unna…

Det var heller ikke de eneste problemene deltagerne måtte forsere i løpet av konferansen. Dårlig skilting, mangelfull logistikk, sprikende oversiktsprogrammer og kart, kostbar internettilgang og fullstendig fraværende luftkondisjonering gjorde messen flere ganger til en skjorteskiftende affære.

Leverandørhåndtrykk
Likevel virket brorparten av utstillerne rimelig fornøyd med hva de fikk utrettet. Selv om antallet selgere i stor grad overgikk antallet kjøpere, ble det opprettet gode kontakter og hands-on opplevelser for de besøkende.

– Det er flere innom standen vår som ellers bare har sett produktene våre på skjermen og tegningene sine. Her får de en sjanse til å møte både oss og produktene våre fysisk. Samtidig opplever å få en del spesifikke spørsmål, og flere av dem vi har møtt her, kommer vi nok til å gjøre forretninger med i løpet av de kommende ukene, forklarer Torbjørn Haugsdal i Clampon til Oilinfo.

Christian Hana i Tess og Per Sigve Marten i Apply sier begge til Oilinfo at de først og fremst er i Skottland for å vise ansikt, noe som også var beskrivende for en lang rekke andre. Flere av selskapene har merket finanskrisen hardt. En tommelfingerregel for merkevarebygging er likevel at man må markedsføre seg også i dårlige tider, og derfor fant man også selskaper som Karmsund Maritime tilstede, med en stor stand. Deres nylige økonomiske uføre lot ikke til å hindre en merkbar tilstedeværelse idet de prøver å bygge opp selskapet med ny kapital på vei.

Noen kontrakter ble selvsagt også signert; deriblant for Wellbore , som klarte å sikre seg en intensjonsavtale for salg av tsjekkiske Patrem Pipe Technologies produkter innen transport og sikkerhet.

Ingen StatoilHydro
De norske leverandørenes tilstedeværelse kunne kanskje måles i hundrevis av mennesker, men norsk sokkels største operatør, som har både utvekslings- og eierinteresser på britisk sokkel, glimret med sitt fravær.

-Vi har ikke stand på Offshore Europe i år, og det er delvis knyttet til at vi ikke har så mye aktivitet på britisk sokkel. Samtidig har vi valgt å ikke prioritere Offshore Europe som en av de viktigste konferansene i år, sier StatoilHydros pressetalsmann, Ola Morten Aanestad, til Oilinfo.

– Dere har tidligere sagt at dere er interessert i kontakt med flere mindre leverandører og stimulere til samarbeid med dem, men har altså liten tilstedeværelse på årets viktigste arena for å treffe slike leverandører i Europa?

– Vi legger stor vekt på å ha dialog med leverandørene, og det ivaretar vi blant annet med egne arrangementer for de viktigste leverandørene våre. Det er konferanser og messe i oljeindustrien over hele verden nesten hver dag, og selv om Offshore Europe er et sentralt punkt for industrien i Europa, har vi ikke valgt å prioritere det i år, sier Aanestad videre.

Denne holdningen ser selskapet ut til å dele med flere av sine samtidige. Store, globale selskaper som Shell, Total, BP og ExxonMobil hadde derimot ikke råd til å gå glipp av en slik markedsføringsmulighet.

De store linjene
Offshore Europes hovedtema for 2009 var «Energy at a crossroads», og flesteparten av de tekniske foredragene, paneldiskusjonene og talene var ment å åpne for dialog omkring fremtidens energibehov, alternative muligheter, og hvordan bransjen skal drive seg selv fremover.

Blant de mest interessante var utvilsomt Totals konsernsjef Christophe de Margeries foredrag om de store operatørenes fremtid i Nordsjøen. Et annet sentralt tema var fremtiden for CO2-lagring, hvor verdens fortsatt uoppdagede ressurser befinner seg, og tilnærmingsmåter for markedet.

For alle våre saker fra Offshore Europe 2009, klikk her .

Denne saken er hentet fra Oilinfo Weekend . Oilinfo Weekend er vårt ukentlige, mailbaserte nyhetsbrev som oppsummerer ukens nyheter og bringer frem menneskene bak nyhetene i oljebransjen. I tillegg presenterer vi mat/vin stoff, offshore-været og golftips.

Her bestiller du abonnement på Oilinfo Weekend . Tjenesten er gratis!
Weekend-redaksjonen kan tipses på magnus@oilinfo.no

Neste artikkelFlere LO-medlemmer støtter AP

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR