Walk-to-work-testen gikk galt på Tambar – broen traff rekkverk og lysarmatur
Glenn Stangeland
2. august 2018
Walk-to-work-testen gikk galt på Tambar – broen traff rekkverk og lysarmatur
Glenn Stangeland
2. august 2018

petro.no har tidligere omtalt Aker BP sine planer om å bruke et fartøy med bevegelseskompensert gangbro for innkvartering av arbeidere som skal ferdigstille gassløftprosjektet på Tambar.

– Dersom vi skulle fraktet alle arbeiderne til og fra plattformen med helikopter, så ville det betydd daglige avganger langt uti 2019. Med fartøy kan vi øke antallet arbeidere fra maks 10 til maks 22 og gjennomføre alt arbeidet i en kampanje i august og september. Dette vil bidra til både økt sikkerhet og effektivitet, sa pressetalsmann Ole Johan Faret i Aker BP til Petro.no i slutten av juni. 

Fikk ikke grep på landingsplattformen
Men da løsningen skulle testes ut på feltet, gikk det galt.

– Under gjennomføring av testprogram for W2W-fartøyet Island Diligence ved Tambar, før endelig mobilisering, kom gangbro på fartøyet ikke i inngripen slik den skulle på landingsplattformen på Tambar. Dette medførte at broen traff rekkverk og deretter et lysarmatur i nærheten av landingspunktet på Tambar, opplyser Faret.

– Skal finne årsaken
Hendelsen, som skjedde 28. juli, skal granskes.

– Under testing var det aldri intensjon å overføre folk mellom fartøy og innretning. Sammen med fartøyeier og broleverandør, skal vi finner rotårsak og kartlegge veien videre med tanken på bruk av W2W i Aker BP. Granskingen vil gi oss verdifull innsikt og en enda bedre forståelse av W2W som en moderne arbeidsredskap, sier Faret.

Den opprinnelige planen var å gjennomføre prosjektet på Tambar i august og september. Dette er nå avhengig av hva man kommer frem til under granskingen.