Marathon Oil Norge har tildelt Aibel rammeavtale for FEED- (Front End Engineering Design) og studieoppdrag. Første oppdrag er den kommende Alvheim-oppgraderingen.,Kontrakten trer i kraft umiddelbart, og går ifølge Aibel år for år inntil eventuell oppsigelse.

– Det er alltid vanskeligere å få i land kontrakter med nye kunder. Derfor er vi veldig godt fornøyd med den tilliten Marathon Oil nå viser oss. Dette er forhåpentligvis starten på et langt samarbeid som begge parter vil ha mye utbytte av, sier Trond Aunan, leder for studier og FEED i V&M og modifikasjoner i Aibel til selskapets hjemmesider.

Rammeavtalen vil bli styrt fra Aibels hovedkontor i Stavanger. Det er også her arbeidet med de konkrete prosjektene i kontrakten vil bli utført.

Kontrakten med Aibel er inngått med Marathon, men i juni meldte Det norske oljeselskap at de har inngått en avtale om å overta Marathon Oil Norge for et kontantvederlag på 2,1 milliarder amerikanske dollar, tilsvarende 12,6 milliarder norske kroner med dagens kurs.

Alvheim oppgradering
Det første prosjektet under den nye avtalen er en studie som skal klarlegge oppgraderingsløsninger på FPSO-fartøyet ”Alvheim FPSO” i forbindelse med en mulig framtidig tilkobling av eksisterende funn i Alvheim-området. Studien har oppstart i midten av august i år, og prosjektet vil engasjere cirka 15 Aibel-ansatte i Stavanger. Forventet levering er i oktober/november 2014.

Fabricom ble i januar 2013 tildelt rammeavtalen for vedlikehold og modifikasjon på Alvheim FPSO, og er dermed, avhengig av omfanget, den sannsynlige kontraktøren for oppgraderingene som er underveis.

En annen klar indikasjon på at oppgraderingene blir realisert i nær framtid er at Technip i mai i år ble tildelt kontrakten for utvidelse av subseainfrastrukturen på feltet, et arbeid som skal være fullført i 2016.

Forrige artikkelSoppeland til Shell
Neste artikkelStatus quo for miljø

Warning: A non-numeric value encountered in /kunder/trfn_2131/petro_3570/public/wp-content/themes/Newspaper/includes/wp_booster/td_block.php on line 352

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR