Fluid Control opplevde et vanvittig trykk under fjorårets OTD-messe. De sparer ikke på kruttet for å gjenta suksessen i år.

– Du må ha en moro og innovativ måte å skille deg ut på. Derfor tok vi med en top fuel dragster-bil. Det var en stor suksess da vi demonterte og skrudde sammen motoren på standen. Det er ikke relatert til det vi gjør til vanlig, men det vekket nysgjerrigheten til de besøkende. De snakket, delte og tok kontakt med oss som aldri før, sier Irene Håland, markedssjef i Fluid Control.

– Synlighet er alt

Det mangler ikke på artige stands på Offshore Technology Days (OTD). Utstillerne på Norges største årlige oljemesse har som vane å ha med alt fra simulatorer til VR-briller. Men å ta med seg en dragster-biler, er ikke hverdagskost. Da er det kanskje ikke så rart at Fluid Control var blant de mest besøkte utstillerne i Stavanger i fjor. De er sponsor for det eneste Top Fuel-laget i Rogaland og tar sikte på å gjenta suksessen når OTD braker løs på Sotra 17. – 18. oktober.

– 80 prosent av de besøkende var innom standen vår. I gjennomsnitt brukte de 1,5 time hver. Er ikke dette god eksponering, vet ikke jeg.

– Synlighet og bevissthet rundt egen merkevare er alt i et markedsperspektiv. Du må skille deg ut, skape opplevelser og gjøre noe ekstra. Som utstiller, holder det ikke å kun gi de besøkende en grunn til å besøke standen din. Du må gi dem en grunn for å bli der en stund. Dragster-bilen var et artig verktøy for å involvere de besøkende, og derfor ønsker vi å ta med oss bilen også i år, sier Håland.

Får mye i retur

Håland og resten av gjengen i Fluid Control har vært et fast inventar på OTD i over ti år. Det er langt fra tilfeldig. Markedssjefen mener messen skiller seg ut som en viktig nettverksarena for olje- og gassbransjen.

– Noen bedrifter vegrer seg for å melde seg på messer og konferanser, men når du ser på hva du får i retur, kan du ikke unngå dette. Et viktig punkt er at OTD gir selskaper muligheten til å møte en stor del av kundebasen deres på ett sted. Du får valuta for pengene i form av å treffe nye kunder ansikt til ansikt samtidig som du styrker forholdet til eksisterende kunder.

Håland trekker også fram samarbeidet de har med arrangør Offshore Media Group (OMG).

– Samarbeid er veien å gå når du skal bygge nettverk for tiden. OMG lytter til deg og er alltid åpne for nye ideer. Dragster-bilen er et godt eksempel. Da vi lurte på om dette var mulig å få til, var de helt med og tilrettela for oss. De er mer innovative og tilpasningsdyktige enn andre. Fluid Control er veldig glade for samarbeidet med OMG.

Forrige artikkelScarabeo 8 skal lete etter Froskelår og Rumpetroll
Neste artikkelHer får Martin Linge bein å stå på

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR