VisioNova livnærer seg av at kundene deres sparer penger. Nå kommer de til OTD for å fortelle deg hvordan.

Digitalisering er blant de aller største buzzordene for tiden. Ikke bare i olje- og gassindustrien, men over hele fjølen. Potensialet er enormt, og det er komplekst å jobbe med. Det har Ellinor Meling, CEO i VisioNova, fått erfare helt siden hun og kollegaen Asbjørn Mangerud startet selskapet i 2012.

LCI

Å lete etter relevant informasjon, kan ta lang tid når man har flere systemer å lete i. Det er heller ikke billig når all denne informasjonen skal overføres fra de som bygger og modifiserer anleggene, til de som skal drifte og vedlikeholde dem. Det er her VisioNova kommer inn. De forvalter og tilgjengeliggjør oppdatert, teknisk informasjon om alle typer industrianlegg. Life Cycle Information (LCI) gjør det lettere å ta de korrekte valgene til rett tid gjennom hele prosjektet sin levetid – fra start til det står i drift. Det er både mer effektivt, kostnadsbesparende og fører til bedre HMS, men det hjelper lite når kundene ikke helt forstår hvordan de skal bruke det eller hva digitalisering har å si for de ulike bedriftene.

-Systemene som ligger til grunn i dag, er altfor dårlige. Det er for mange integrasjoner og for komplekse systemer. Da vi skulle ha opplæring i dokumentsystemet vi hadde installert, brukte vi mest tid på å lære ingeniørene hvordan de skulle logge seg inn på maskinen og systemet.

Pangstart

Meling og Mangerud traff hverandre på jobb for Statoil tilbake i 2006. Der arbeidet de med teknisk informasjonsanvendelse, som det heter på godt norsk. Potensialet for digitalisering er og var stort, og 01. Juni 2012 valgte de å satse og etablerte VisioNova. Bare noen dager senere hadde de booket et møte med Det Norske. Møtet som skulle vare i to timer, endte med at Meling og Mangerud ble leid inn på ukentlig basis ut 2017 med ansvar for flyt og håndtering av informasjon på Ivar Aasen.

-Vi delte elefanten i småbiter og tenkte helt fram mot 2035 – andre mente det var nok å tenke på juni 2013. Det var en krevende jobb der vi fikk frie tøyler og nøt stor tillitt, og etter hvert fikk vi får første ansatt.

På den tiden var de to gründerne innleide konsulenter og hadde ikke egen kontorplass. Før denne første ansettelsen, ble jobbintervjuene holdt på restauranter i Trondheim, men mye har skjedd siden den gang. Nå har VisioNova kontorer i både Bergen, Trondheim og Stavanger. Antall ansatte har økt fra to til 13. Fellesnevneren er spisskompetanse og bred erfaring innen olje- og IT-industrien.

– Kjønnsfordelingen i selskapet er 50/50 kvinner og menn. Vi er også internasjonale med medarbeidere fra både India, Iran, Polen og mange nordmenn. Det ser vi på som en styrke når vi skal tenke internasjonalt, sier Meling.

Vinn eller forsvinn

En del oljeselskaper vegrer seg for å leie inn VisioNova. Vi er rett og slett litt for små, forteller Meling. Men det har ikke stoppet selskapet som nå kan skilte med flere store prosjekter og kunder. Den siste måneden har de også fått på plass en avtale med Okea. Der skal VisioNova bidra med å løfte data fra Draugen og Shell til Okea. Det kan vise seg å bli et viktig prosjekt for selskapet til Meling og Mangerud.

– De skal bruke systemene våre. Dette er et kjempestort prosjekt som kan være vinn-eller-forsvinn for oss.

Ikke nok med det, VisioNova har også fått med seg Innovasjon Norge på laget med deres nye ”Valid system” – en ny løsning for å håndtere teknisk informasjon. Den ferdige løsningen skal dekke alle behov innen tag-, utstyr- og dokumenthåndtering inkludert deling av informasjon med involverte aktører.

-Det er ekstremt stas å bli godkjent av Innovasjon Norge. Det viser at noen har troen på det vi driver med. Nå har vi en reel kunde i Okea, samtidig som vi jobber med innovasjonsprosjektet vårt.

Digitalisering + effektivisering

Fram til nå har selskapet stort sett jobbet med bedrifter innen olje og gass, men nå ønsker VisioNova å ta steget ut i nye bransjer og land. For å få dette til, er synlighet viktig. 16. – 18. Oktober arrangeres Offshore Technology Days (OTD) på Sotra Arena like utenfor Bergen. Flere bedrifter har allerede meldt sin ankomst, og VisioNova er intet unntak. De er med på sponsorsiden og skal blant annet holde et spennende foredrag om hvordan digitalisering og effektivisering henger sammen torsdag 18. oktober.

-Vi ser fram til å komme i kontakt med både eksisterende og nye kunder. Synlighet skaper forretning. Flere av leverandørene og kontraktørene som produserer informasjonen vi håndterer for oljeselskapene, skal være på messen. Det er viktig å ha en dialog med disse. Da kan vi levere tjenestene våre på en enda bedre måte. OTD er en god arena for å få nye kontakter, bygge nettverk og få kunnskap om markedet.

Verken Meling eller Mangerud ønsker å røpe for mye av hva de skal snakke om under foredraget sitt, men de to gründerne letter litt på sløret.

-Bransjen er utrolig flinke, men innen vårt område, mangler det ofte kompetente folk. Vi ønsker å fortelle hva vi kan tilføre og levere til de forskjellige bedriftene, men også ta tak i de utfordringene leverandørene opplever. Vi gleder oss.

Forrige artikkelGrønt lys for Castberg-utbyggingen – investerer 49 milliarder kroner
Neste artikkelLekkasje-trøbbel i dokken på Hanøytangen

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR