Oljeselskapenes boreplaner for sommeren utløser kamp om rigger som er varme.

De siste månedene har riggselskapene kunne notere seg for den ene kontrakten etter den andre, etter lang tids tørke.

Riggrushet på tampen av 2017 – med Snorre-rigg, Fenja, Knarr og Deepsea Bergen – ble avløst av en rekke andre jobber i år.

Rigger som COSLInnovator, Blackford Dolphin, Deepsea Bergen, Transocean Arctic, West Phoenix, Rowan Stavanger, Leiv Eiriksson og West Hercules har alle fått påfyll i sine ordrebøker.

På norsk sokkel venter vi hovedsakelig på Nova-kontrakten til Wintershall og Statoils rammekontrakter, med tanke på de store jobbene.

Men veien er kort til britisk side. Nordsjøen er ett og samme marked i praksis. I hvert fall er veien kort fra Norge til UK. Tar man med boreplanene for sommeren der også, opplyser bransjekilder at det vil være behov for opptil 10 rigger.

Antall ledige rigger er mange. Bare på norsk sokkel ligger 15 rigger i opplag nå, uten kontrakt. For bare noen måneder siden så de fleste eksperter det som lite sannsynlig at noen av disse ville kunne få kontrakter, så lenge det fantes varme rigger i markedet med ledig kapasitet. Brått har dette nå endret seg. De varme riggene har vunnet jobber én etter én.

Med bakgrunn i at det trengs opp til 10 rigger vil det plutselig finnes muligheter for flere rigger med tomme ordrebøker. Spesielt godt stilt er da West Phoenix som er ledig på sensommeren. Den er da allerede på britisk side og kan plusse på med nye jobber på strak arm.

Hva sitter vi igjen med da?

Et knippe rigger som ligger i opplag nå, men som kan aktiveres igjen gjennom nye avtaler. Dette gir håp for selv eldre enheter, men da må veien tilbake i operasjon ikke være dyrere enn at kostnaden kan bakes inn i raten. Spørsmålet er da hvor mange av de gode gamle riggene som likevel kommer seg på jobb igjen.

Følgende oversikt viser at det håpet bør være størst hos Dolphin Drilling, slik bildet ser ut nå:

Bideford Dolphin  – smart stacked
Borgland Dolphin  – smart stacked

Begge disse vil kunne være klare på relativt kort tid.

Maersk Reacher – varm (opplag siden juli 2016)
Rowan Norway – varm (opplag siden oktober 2017)
Stena Don – varm (opplag siden november 2016)

Scarabeo 5 – kald (opplag siden juli 2017)

De resterende riggene i opplag er ikke bare kalde; de er også regne som kandidater til skraping.

Songa Dee – kald (opplag siden september 2016)
West Alpha – kald (opplag siden juli 2017)
West Epsilon – kald (opplag siden oktober 2016)
Polar Pioneer – kald (opplag siden desember 2015)
Bredford Dolphin – kald (opplag siden desember 2015)
West Venture – kald (opplag siden august 2015)
Songa Delta – kald (opplag siden november 2016)
Songa Trym – kald (opplag siden november 2015)
West Navigator – kald (opplag siden desember 2014)

Hva som skjer når disse bys inn i et marked hvor pendelen nå har snudd og det igjen blir kamp om riggene, blir spennende å se. Dagratene stiger og la oss håpe kontraktene fortsetter å tikke inn for arbeid etter sommerprogrammene er avsluttet.

Da blir det fort hyggelig å være riggeier igjen. Fire år med brems har satt sine spor og bransjen trenger dette oppsvinget.

Forrige artikkel– Utmerkede muligheter for å bygge nettverk
Neste artikkelFaroe selger andel av Fenja-feltet for 434 mill.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR