Rowan Stavanger har nylig fullført en større pluggekampanje for Repsol på Varg-feltet og ligger nå i varmt opplag i Stavanger.

I august skal den igjen på jobb for samme oppdragsgiver.

Repsol benytter seg nemlig av en opsjon og skal bruke Rowan Stavanger på Yme-feltet

– Vi skal først gjøre en del brønn- og wirelinearbeid. Deretter skal vi bistå med å klargjøre infrastrukturen, slik at alt er klart når Maersk Inspirer skal starte produksjon fra feltet, sier Olav Gustad, som er driftssjef hos Rowan Norge Ltd.

Reaktivert etter to år i opplag
Riggen lå i opplag i Dundee i to år før den fikk Varg-kontrakten. Reaktiveringen førte til at selskapet måtte bygge deler av teamet opp på ny.

– En del av våre tidligere ansatte kom heldigvis tilbake på fortrinnsrett. I tillegg måtte vi rekruttere til de fleste lederstillingene. Med så mange dyktige folk med riktig erfaring tilgjengelig, kunne vi sette sammen et fantastisk team som tok med seg det beste fra ulike kulturer, sier Gustad.

– Det var grunnlaget for å levere Varg-kampanjen ferdig 80 dager før tidsskjema uten noen alvorlige hendelser eller fallende gjenstander. Mannskapet skal også ha skryt for å opprettholde en oppetid på riggen på mellom 99,4 og 100 prosent under hele kampanjen, sier Gustad.

Og slike leveranser blir det fornøyde kunder av:

– Repsol er svært fornøyd med det arbeidet som ble gjort på Rowan Stavanger for å få riggen til å fungere så godt etter to år i opplag. Rowan har bygget et solid og velfungerende team som har utført en strålende jobb for oss,  både hva gjelder HMS resultater og effektiv operasjon. Dette har gjort Varg P&A-kampanjen til et solid prosjekt som har møtt alle Repsol sine mål på HMS og effektivitet med god margin, sier Harald Blikra, som ledet pluggekampanjen på Varg for Repsol.

Rowan Stavanger (Foto: John Jacobsen)

Fra fire til én rigg i drift på norsk sokkel
På det meste hadde Rowan fire rigger i aktivitet på norsk sokkel og rundt 650 ansatte.

Da oljeselskapene satte bremsene på, forsvant oppdragene og selskapet sto igjen med bare én rigg i drift.

– Rowan Viking sin kontrakt med Lundin har vært viktig for oss. Den har hele tiden ligget i bunn som et fundament for driften i den vanskelige perioden, sier Louise Michalsen, HR-direktør for Rowan Norge ltd.

Kontrakten med Lundin utløper i år, og selskapet markedsfører nå riggen aktivt for nye oppdrag.

– Det er mange tegn til bedring i markedet, og det ser betraktelig lysere ut nå enn for bare ett år siden. Vår klare ambisjon er å få Rowan Viking, Rowan Norway og Rowan Stavanger i jobb så fort som mulig, sier Michalsen.

– Før ble vi stresset når en rigg gikk inn i sitt siste år på kontrakt, men nå har hele industrien lært seg å leve med mye større usikkerhet. Det handler om å levere bra kvalitet til lav kost og samtidig forsøke å ha det gøy på veien. Et bra arbeidsmiljø er et godt utgangspunkt for å levere et bra resultat.

Forrige artikkelKværner og Aker Solutions vinner Castberg-kontrakt på 3,8 milliarder
Neste artikkelFant to avvik ved Statoils plugging på Kvitebjørn

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR