– Veier 1/5 av konkurrerende løsninger.

Stavanger Engineering og Scantech har samarbeidet om å utvikle en ny coiled tubing-strekkramme for bruk på flyterigger. Utstyret kombinerer strekkrammer fra Stavanger Engineering og Scantechs Weak Link Bails-teknologi.

Strekkrammen har en kapasitet på 350 sT og fungerer som et sikkert arbeidsvindu som følger riggens bevegelser under coiled tubing-operasjoner. Scantechs Weak Link Bail-teknologi beskytter personell og utstyr mot skader hvis riggens hivkompensering slutter å fungere.

Faren ved svikt i hivkompensering ble demonstrert senest i 2008 da en slik hendelse førte til at en gjenstand på om lag 4 tonn ble slynget 25 meter opp fra boredekk på en flyterigg i Nordsjøen. Det er i dag et internasjonalt regelverkskrav å ha kontroll på det svake leddet i stigerør systemet for å unngå tilsvarende hendelser.

– Konkurrerende løsninger er komplekse og har en vekt på 40 – 50 tonn, og er derfor lite attraktive. Vi løser dette med enkle mekaniske løsninger og en maksimal enhetsvekt på 8 tonn, sier Morten Øverland, ansvarlig for Weak Link Bails i Scantech, i en melding.

Forrige artikkelIndustrien i krevende terreng
Neste artikkelProduksjonsstopp på Troll C

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR