Elektrifisering av utstyr og overføring av data står sentralt når fremtidens subseateknologi skal utvikles.

Blue Logic har store ambisjoner i dette markedet og har nå utviklet det de selv kaller en «subsea-USB-kobling».

– Det var Statoil som først fattet interesse for vår «subsea-USB», og vi har svart på utfordringen med å kvalifisere flere typer. Det vi har laget er en «stikkkontakt» som overfører strøm, video og kommunikasjon ved hjelp av induksjon. Det betyr at alt overføres via luft/vann og at man unngår kortslutninger som man får med tradisjonelle stikkontakter med pinner, sier driftsdirektør Helge Sverre Eide i Blue Logic til petro.no.

Kjøpt opp av Oceaneering
Gründerne i Blue Logic drev tidligere Ifokus Engineering, som laget ROV-verktøy. Selskapet ble solgt til Oceaneering for rundt 20 millioner dollar i 2007, men i 2010 startet tre av dem, Eirik Kloster Jacobsen, Lars Gunnar Hodnefjell og Helge Sverre Eide, opp igjen.

Selskapet har hatt en stabil omsetning på mellom 30 og 40 millioner kroner de siste fem årene og levert svarte tall på bunnlinjen gjennom hele oljekrisen.

– Målet har hele tiden vært å standardisere og industrialisere. Volum er stikkordet. Det er alltid mer effektivt å produsere 100 enheter enn 10. Ved å kopiere og forbedre, får vi mer kvalitet inn i produktene enn ved å stadig utvikle helt nye løsninger fra bunnen av, sier Eide.

Fra hydraulikk til elektronikk
Blue Logic har spesialisert seg på hydrauliske, mekaniske og elektriske grensesnitt mellom ROV eller drone og subseastrukturen.

– Per i dag styres subseautstyret av hydrauliske og mekaniske prosesser. Men det er et ønske om og vilje til å elektrifisere også denne delen av industrien. At det meste foregår under vann, skaper dog visse utfordringer som man ikke har på en vanlig plattform.

Statoil og andre oljeselskaper har i flere år snakket om subseafabrikken og varianter av denne, altså å flytte mest mulig av et felt fra overflaten og ned på havbunnen som er fjernstyrt fra land.

– Da sier det seg selv at det er viktig å ha en vaktmester der nede. En som både kan overvåke og fikse feil.

Dronene kommer?
Per i dag krever de fleste ROV-operasjoner at man har et fartøy på overflaten som står for strøm og kommunikasjon i undervannsoperasjoner.

Målet er å fjerne disse fartøyene og erstatte dem av autonome subseadroner, fast installerte fjernstyrte ROV-er eller autonome båter utstyrt med ROV-funksjoner.

– Når vi skal produsere olje og gass i sårbare områder, vil det kreve mer overvåkning og inspeksjon. Da presser det seg frem subseateknologi der dette blir mulig på en effektiv måte. Her vil droner potensielt kunne spille en viktig rolle. Og vi har utviklet en viktig element som gjør at vi kan overføre strøm, ethernet og seriell maskinkode som «plug-and-play» mellom dronene og den infrastrukturen som står permanent på havbunnen. Dette er «the missing link» for fullt ut å automatisere subsea.

Forrige artikkel– Problemene var kjent over lengre tid, men ble ikke utbedret
Neste artikkelLundin boret tørt i Barentshavet

2 KOMMENTARER

  1. Induktive koplere subsea er da ikke en nyhet. Kontroll av subseabrønner starta nettopp gjennom induktive koplere for strømforsyning og kommunikasjon via kabel fra moderplatform pp syttitallet. Slike koplere ble brukt på subseabrønner fram til begynnelsen av nitti tallet i Norge.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR