Tekst og foto: Tellef Øgrim
Fremtidig oljevirksomhet langt øst i Barentshavet roper på samarbeid med virksomheten på russisk side, ikke minst pga av sikkerheten, mener Halvdan Millang, som driver Rosnefts norske avlegger.
Petro fikk en time med Millang på Rosnefts kontorer i Oslo sentrum, som den engasjerte olje-veteranen brukte til å gi en innføring i selskapets ambisjoner i nord, samt tanker om samarbeid på tvers av delelinjen i Barentshavet.
RN Nordic Oil er et heleid datterselskap av den børsnoterte, russiskeoljegiganten Rosneft. Selskapets ambisjoner om virksomhet på norsk sokkel forvaltes fra Oslo sentrum av Halfdan Millang, maskiningeniør med rundt regnet 35 års fartstid i petroleum.
Mest hjemme
Rosnefts aktivitet ute i verden er liten i forhold til aktiviteten i Russland. Det ønsker man å rette på, sier Millang, og peker på at internasjonaliseringsprosessen selskapet har startet ligner på tilsvarende prosess i Statoil for noen år tilbake.
Selskapet har aktiviteter i 23 land og I dag er det særlig i Venezuela og i Vietnam Rosneft har betydelige produksjon, samt betydelig aktivitet på raffineri og petrokjemi andre steder i verden.Hjemme i Russland er Rosneft et fullintegrert oljeselskap der 290 000ansatte driver med alt fra oljeleting til drift bensinstasjoner.
De kommende fem årene skal selskapet etter planen bore ikke mindre enn 25.000 brønner. Den russiske staten eier litt over 50 prosent av aksjene. Selskapet produserte i 2017 5,7 millioner fat oljeekvivalenter, dobbelt så mye som ExxonMobil, det selskapet i verden med bransjens høyeste markedsverdi.
Ikke på egen hånd
Norges nærhet til feltene i havet nord for Russland, som Millang kaller The Arctic Shelf, gjør det ikke minst viktig for Rosneft å ha norsk representasjon.
– På Arctic Shelf finnes det potensielt store forekomster. Det Rosneft er tildelt i Russisk farvann mot nord tilsvarer det dobbelte av norsk kontinentalsokkel, vel og merke målt i ressurser og ikke bekreftede reserver, sier Millang.
Potensialet er så stort at det ikke er noe man driver med helt på egen hånd, som Millang selv formulerer det. Derfor er allianser med andre, store aktører så viktige. 7. juni 2011 trådte delelinjeavtalen mellom Norge og Russland i kraft, etter en høytidelig signering av begge lands utenriksministre på Akershus slott i Oslo. Forhandlingene hadde pågått i 40 år.
Avtalen avklarer delelinjen mellom de to landene i Barentshavet og er ment å skape ryddige forhold, ikke minst for petroleumsvirksomheten.
– Det gjorde det også mulig for Rosneft å inngå en strategisk avtale om samarbeid med Statoil, og førte til at RN Nordic Oil ble dannet, sier Millang.
Rosneft deltok så, gjennom RN Nordic Oil, sammen med Statoil i runde 22, og ble tildelt PL 713.
– Den ble boret i 2014. Det ble det man kaller en teknisk suksess.
Med andre ord: lisensen ble ikke funnet kommersielt drivverdig. RN Nordic Oil søkte også i 23. runde, men havnet i gruppen (omtrent halvparten av søkerne) som ikke ble tildelt noen lisens. Håper på 24. runde Nå har selskapet inne en søknad i 24. runde, som etter planen skal tildeles før sommeren 2018.
På spørsmål om hvorfor RN Nordic Oil foreløpig ikke har kjøpt seg inn i lisenser, svarer Millang at prisene er høye i forhold til en organisk vekst gjennom leting.
– Når vi ser på transaksjonene på norsk sokkel siste år, så er grunnlaget oftest en oljepris på 65 dollar. Da må du som kjøper være overbevist om at oljeprisen skal en del opp fra dagens nivå. Vi er et kommersielt selskap. Jeg har til gode å se at det noe annet enn lønnsomheten som teller.
– Dessuten er dere kanskje kun interessert i det som ligger lengst nord?
– Ja, vi skal jo ditover, sier Millang, og peker nord-østover på kartet.
Det innebærer at det er Barentshavet og Norskehavet som i utgangspunktet er interessant for Rosneft i norske farvann.
– Nordsjøen passer bedre for venture capital-selskaper med kort horisont. Vi jobber med utgangspunkt i et langsiktig perspektiv på alt vi holder på med, vi skal ikke levere resultat i overmorgen.
En av Millangs kjepphester handler om konkret samarbeid mellom aktørene helt i nord, og gjerne også på tvers av den norsk-russiske grensen. Det handler om infrastruktur for både produksjon og sikkerhet samt regional utvikling. Han peker på at mangelen på en gass-infrastruktur, en mangel som bunner i kostnadene ved å koble seg til Polarled (som stopper på høyde med Bodø), må styre hvordan vi betrakter aktiviteten øst- og nordover i Barentshavet.
Én region
– Det er logisk å se på dette som en egen region, og så finne ut av hvordan den skal utvikles.
Millang peker på samarbeidet som etablert på tvers av grensen mellom norsk og britisk sektor i Nordsjøen, og mer en antyder at det kan bli behov for en lignende tilnærmingsmåte i Barentshavet.
Så stiller han noen spørsmål som det foreløpig ikke finnes noen svar på. Hva skal til for at et russisk helikopter skal kunne lande på en norsk plattform, for eksempel i forbindelse med en evakuering? Er det fysisk mulig å fylle opp helikopteret med drivstoff? Passer drivstofftilkoblingen? Hva hvis det oppstår et utslipp som flyter over grensen mot Russland? Hvem ringer du? Kan personen som svarer engelsk?
RN Nordic Oil er nå blitt en del av BASEC samarbeidet og håper at vi nå kan få bidra til en grenseoverskridende beredskapsplanlegging og ledelse, noe som har manglet til nå.
– Det burde man helst kanskje ha gjort før man startet operasjoner tett opp i delelinjen, sier Han. Nærheten til Rosnefts “hjemmebane” er ifølge Millang ikke den eneste grunnen til at det russiske selskapet satser her i Norge. Det har også med økonomisk og politisk stabilitet å gjøre.
– Når man ser at man rett utenfor stuedøra har et område som er det vi kaller ”tier one”, med høy fiskal og politisk stabilitet, og som samtidig er så teknologisk modent, så er det helt naturlig at Rosneft vil satse her. I Norge vet du hva du har å forholde deg til. Selv om det blir valg og regjeringsskifte, og Jonas kommer inn i stedet for Erna, så skjer det ikke noe vesentlig med oljepolitikken. Det er et ekstremt forutsigbart miljø, mener Millang.
Da er til gjengjeld internasjonale politiske forhold, og ikke minst det kjølige forholdet mellom øst og vest, med stadig skjerpede sanksjonstiltak mot Russland, mindre forutsigbart. Men det er ikke noe tema Millang ønsker å kommentere eller å ta stilling til.
Ikke-politikk
– Det er klart vi følger med, men min jobb er å drive et kommersielt selskap, ikke politikk. Jeg vil likevel minne om at Norge er det eneste lilleputtlandet som grenser opp til en stormakt, men som egentlig aldri har vært i konflikt med sin store nabo. Og Sovjets frigjøring av Finnmark i 1944 huskes fortsatt godt, særlig i Nord-Norge. Derfor må forholdet historisk sies å være veldig godt.
Enkelte observatører har spekulert på om selskaper i bransjen med samarbeidsavtaler med Rosneft vurderer å kutte samarbeidet med selskapet, i lys av sanksjonspolitikken som er iverksatt mot russiske selskaper. ENI ga tidligere i år klar beskjed til Reuters om at det ikke foreligger noen planer om å droppe samarbeidet med Rosneft.
På spørsmål fra Petro, sier Erik Haaland, pressetalsmann for Statoils internasjonale oppstrømsvirksomhet, at selskapets samarbeid med Rosneft står ved lag. Statoil har to prosjekter igang sammen med Rosneft. Både Domanik-prosjektet, som består av boring av ukonvensjonelle ressurser i Samara-regionen og North Komsomolskoye i Sibir befinner seg på land i Russland.
— I North Komsomolskoye planlegger vi testproduksjon som vil gi grunnlag for vurdering av en kommersiell utbygging. Vi fortsetter vårt strategiske samarbeid med Rosneft, og dette gjøres i henhold til alle relevante sanksjonsregimer, sier Haaland.
Som leder av Rosnefts norske datterselskap er ikke diskusjoner i offentligheten om den russiske oljekjempens aktivitet rundt om i verden Millangs ansvar. Og selv om det ikke nødvendigvis er relevant for RN Nordic Oils fremtidige operasjoner på norsk sokkel, er det ikke til å underslå at det foregår en diskusjon om karakteren av flere av Rosnefts internasjonale operasjoner som blant annet handler om hvor mye politikk som ligger i enkelte disposisjoner. Blant annet skrev det amerikanske Center for Strategic and International Studies (CSIS) i en analyse i februar i år at motivasjonen bak flere av Rosnefts internasjonale prosjekter bunner i russisk utenrikspolitikk i tillegg til kommersielle hensyn. Det ville i så fall ikke være det første selskapet med en stat som største eier som også spiller en politisk rolle. CSIS peker også på at Igor Sechin, som leder Rosneft, samarbeider nært med Vladimir Putin.
Den rapporten kan du lese her!