Historisk tilbakeblikk av Finn Harald Sandberg, Norsk Oljemuseum
Fredag begraves tidigere statsminister Odvar Nordli.
I den forbindelse ser vi tilbake på en avtale som kunne fått store konsekvenser for norsk oljeindustri:
I 1978 forsøkte nemlig Nordli å inngå en avtale med Volvo-konsernets administrerende direktør Pehr Gyllenhammar. Volvo-avtalen, som den ble kalt, var en plan for industrielt samarbeid mellom Norge og Sverige, der Norge skulle få deleierskap (40 %) i Volvo mens svenskene skulle få blokker på norsk sokkel.
Det var stor skepsis blant opposisjonen på Stortinget mot å slippe svenskene inn på norsk sokkel i bytte for en bilindustri som allerede da syntes å ha en usikker framtid.
I Sverige møtte Gyllenhammar stor motstand hos den kjente Wallenberg-familen som eide store deler av aksjene i Volvo. Wallenbergerne hadde ingen tro på norsk olje og argumenterte sterkt mot avtalen. Dette resulterte i at 40 prosent av aksjonærene mente at Volvo ble solgt altfor billig og de hadde blitt overbevist om tvilen på framtida til utvinningen av olje- og gass fra norsk sokkel. Dermed var et 2/3 flertall for Norges-avtalen på Volvos generalforsamling utenfor rekkevidde, og prosjektet ble lagt dødt.
Stortinget fikk derfor aldri anledning til å diskutere avtaleforslaget.
Finn Harald Sandberg vil med jevne mellomrom bidra med historiske tilbakeblikk i en egen spalte på petro.no.