– Nå er det grunnlag for investeringer og økt aktivitet
6. mai 2019
– Nå er det grunnlag for investeringer og økt aktivitet
6. mai 2019

Etter noen tunge år for olje- og gassindustrien, både bygges og investeres det nå på norsk sokkel. Det skaper optimisme.

– Dette er noe vi har følt på lenge, men nå er det realisme i optimismen. Vi snakker daglig med ulike aktører i bransjen, og det ser ut til at 2019 blir et bra år for veldig mange, sier Odd Eide Knudsen, salgsdirektør i Offshore Media Group (OMG).

Investeringer og økt aktivitet

Det bygges for om lag 390 milliarder kroner på norsk sokkel. Samtidig anslår operatørene at investeringene knyttet til rørtransport og utvinning av olje og gass kommer til å bli 172,7 milliarder kroner i 2019, viser tall fra Statistisk Sentralbyrå (SSB). Det gjør at flere selskaper, blant annet Oceaneering, nå ser lyst på framtiden. Ifølge selskapet er bunnen nådd og trenden er snudd oppover.

– Jeg føler at optimismen er tilbake. Industrien har klart å få ned kostnadsnivået langt under det mange trodde var mulig, og det skaper et grunnlag for flere investeringer og økt aktivitet, sier Erik Sæstad, VP & Country Manager i Oceaneering Norway.

Kontraktsdryss

Selv om Sæstad føler at optimismen er tilbake, har han og kollegene i Oceaneering vært gjennom en voldsom omstilling. Oljenedturen gjorde at selskapet måtte redusere antall ansatte fra 1.700 til under 1.000, men økt aktivitet og større forutsigbarhet gjør at de nå er over 1.000 ansatte igjen. Det siste året har de landet flere viktige kontrakter for integrerte ROV-tjenester.

– Dette er viktige kontrakter for Oceaneering. Vi er veldig fornøyde med tildelingene og at vi har klart å beholde markedsandelen vår, sier Sæstad og føyer til at flere kontrakter kommer til å bli annonsert i nær framtid.

– Unik mulighet

At det nå bygges, investeres og tildeles kontrakter på norsk sokkel, er gode nyheter for Eide Knudsen i OMG. De står bak Norges største årlige oljemesse, Offshore Technology Days (OTD). Messen som går av stabelen 16. – 17. oktober i Stavanger, melder om gode påmeldingstall og legger til rette for å gjøre business – blant annet gjennom BusinessHub. Der kan utstillerne booke én-til-én-møter med operatører og kontraktører. Ifølge Eide Knudsen ligger alt til rette for to hektiske og gode dager i oljehovedstaden.

– OTD fungerer som en god brobygger mellom de ulike selskapene. Det er business to business, og vi hører stadig om utstillere som har inngått avtaler og fått gode leads som leder til kontrakter på OTD. Det handler om å bygge nettverk og møte de riktige personene, sier salgsdirektøren.

Oceaneering har vært et fast innslag på OTD-messene i en årrekke, og 2019 blir intet unntak. Sæstad ser fram til å møte den norske leverandørindustrien.

– OTD er en av de messene vi føler gir verdi. Når en så stor andel av norske leverandører samles under ett tak, er det en unik mulighet for oss å høre hvilken teknologi de bruker og utvikler. Det er en perfekt møteplass for å bli kjent med andre selskaper og sikre godt samarbeid i framtiden, sier Sæstad.

Utvikler teknologi

Oceaneering har de siste årene økt satsningen på utvikling av ny teknologi. Blant annet ligger selskapet langt framme teknologisk med å fjernstyre offshore-operasjoner via 4G-nettverk fra deres «Mission Support Center» på land. I tillegg har de levert en E-ROV til Equinor. All utvikling i regi av Oceaneering skal levere på «high value, always safe & low carbon» – som er retningen Equinor ønsker å dra i.

– Teknologiutviklingen er veldig viktig for oss, men også for industrien. Dette vil bidra til ytterligere kostnadsreduksjoner, men også til lavere karbonutslipp. Men skal vi klare å drive teknologien videre for å klare dette, må operatørene på banen, sier Sæstad.

Vil nå de unge

I dette digitale løftet ønsker selskapet også å snakke sammen med ungdommen. Oceaneering har en offensiv holdning når det kommer til å ta inn lærlinger. Selskapet ønsker å vise at bransjen har en spennende framtid – noe de akter å gjøre på OTD Students i Stavanger.

– Vi trenger unge og teknisk begavede personer. Da må vi møte dem og fortelle hvilke mål vi har. Vi trenger dem og er avhengig av deres innspill og kompetanse.

Sæstad får støtte av Eide Knudsen. Han mener at bransjen har et stort ansvar for å vise at den er levedyktig.

– Vi må vise studenter alle mulighetene som ligger i denne næringen. Hele bransjen må være med å løfte og vise den yngre generasjonen at det er liv laga i oljebransjen, sier Eide Knudsen.