De har drevet i 20 år, men aldri levert bedre resultat enn i fjor
Glenn Stangeland
21. februar 2018
Foto: Axess
De har drevet i 20 år, men aldri levert bedre resultat enn i fjor
Glenn Stangeland
21. februar 2018

Norsk sokkel oppfattes vanligvis som høykost, men når Molde-bedriften Axess nå leverer sitt beste resultat noensinne, er det først og fremst i utlandet grunnlaget for lønnsomheten er lagt.

– Det norske markedet står for 60 prosent av omsetningen vår, mens internasjonalt utgjør 40 prosent. På bunnlinjen er det motsatt, sier Svein Eide, driftsdirektør i Axess, til Petro.no.

– I Norge har det vært et voldsomt fokus på kostnadskutt, noe som har presset marginene ned. Men når vi klarer å eksportere denne effektiviteten samt ny teknologi og arbeidsmetodikk, så er det mer penger å hente i utlandet enn i hjemmemarkedet. 

Alt handler om å unngå nedetid
Axess leverer inspeksjons- og integritetstjenester som har til hensikt å maksimere oppetiden og unngå uforutsette hendelser med påfølgende kostnader og stans i produksjonen.

– Det betyr at vi samler og bearbeider store mengder data, noe som igjen gjør at vi jobber mye mer effektivt når vi kan jobbe digitalt. Når alle sertifikater, dokumenter og registreringer oppbevares og oppdateres digitalt i stedet for på papir, så sparer vi enormt mye tid. Det samme gjør våre kunder.  Det er med andre ord vinn-vinn, sier Knut Stefanussen, direktør for forretningsutvikling i Axess.

Dyre ansatte gir smarte løsninger
Selskapet har i løpet av de siste tre årene ekspandert internasjonalt med etableringer i Ghana, Sør-Afrika, UK, Sør-Korea og India.

Målet har alltid vært å ta med seg det beste fra norsk sokkel ut og tilpasse organisasjonen til de lokale forholdene.

– Det er dyrt å ha ansatte i Norge. Det betyr at vi alltid har insentiver til å jobbe smartere. Internasjonalt er arbeidskraften mye rimeligere, og da blir svaret på utfordringer ofte å pøse på med mer folk. Når vi klarer å ta med oss den norske mentaliteten ut, har det gitt oss en stor konkurransefordel, sier han.

Ifølge Stefanussen er utvikling og digitalisering av tjenestene, markedsføring av de gode løsningene, økt fokus på internasjonal vekst og kutt i lønninger noen av virkemidlene som ble tatt i bruk for å snu minus til pluss igjen.

Fra lønnskutt til bonusutbetaling
Summen av alt dette gjør at selskapet i 2017 leverte en omsetning på 431 millioner kroner og et resultat før skatt på 45 millioner kroner – den høyeste omsetningen siden 2014 og det beste resultatet noensinne i selskapets 20-årige historie.

Ledelsen og administrasjonen i Norge gikk med på et frivillig lønnskutt på 10-15 prosent. Samtidig fikk resten av de ansatte i Norge kuttet sine goder og betingelser med mellom 3 og 8 prosent.

– Forutsetningen var at de ansatte skulle få en bonus dersom vi igjen klarte å gå med overskudd. Vi betaler derfor ut 20,5 millioner kroner i bonus til de ansatte, noe som utgjør cirka 195.000 per bonusberettiget ansatt i Norge, sier Stefanussen.

Bonusutbetalingen ble først omtalt i Dagens Næringsliv.