CCB blåser liv i 106 år gammel dokk
John Økland
26. oktober 2018
CCB blåser liv i 106 år gammel dokk
John Økland
26. oktober 2018

Verftet har nå brukt mellom 10 og 15 millioner kroner på skape liv i en gammel flytedokk de kjøpte i fjor. Den skaper forretningsmuligheter for leverandører innen riggvedlikehold.

Det har gått litt over et år siden CCB kjøpte det som på folkemunne er kjent som «Dokken» – flytedokken som lå på BMW-verftet på Laksevåg i Bergen. Siden har dokken lagt ved CCB for klargjøring. 

– Har alt sagt nei til jobber

Nå er de straks klare få å skape nytt liv i det som en gang var verdens største.

– Vi har allerede måtte si nei til jobber, men fra neste uke er vi helt ferdige med vedlikehold og oppgraderinger og klare til å ta på oss oppdrag.

Det sier Jim Lennert Kvamme, leder skipsvedlikehold CCB Yard Services til Petro.no. 

Han leder et team på fem personer, som skal jobbe med å skape ny historie i dokken. 

Skal bruke rigg-erfaring

Flytedokken har mulighet til å ta inn fartøy med ulike skrogformer, den kan tiltes 2 grader ved behov og den kom med to store kraner. Disse er ikke operative, men CCB vurderer å sette kranene i stand igjen. 

Alle flytende fartøy kan gå inn i dokken. Ut over offshore-fartøy snakker vi hurtigruteskip, båter fra forsvaret og fiskeri. Bare får nevne noen.  

Som kjent er CCB store på riggvedlikehold, et marked i endring. Nå er målet at dokken skal skape nye muligheter for både eksisterende rigg-leverandører og andre. 

– I prinsippet er ikke vedlikehold og reparasjon av rigger fartøy så ulik, slik at vi her så stor verdi av den erfaring CCB har og det nettverket av leverandører som finnes i området, sier Kvamme. 

Konkurrerer med mange

Nøyaktig hvor stort markedet er, vil være umulig å anslå. For målgruppen er fartøy både fra inn- og utland, men også i fra flere bransjer. Offshore-fartøy blir altså ikke alene et satsingsområde. 

– Vi ser store muligheter innen mange segmenter og har satt oss som mål å få inn ett til to fartøy per måned i 2019, sier Kvamme. Han vet det finnes konkurrenter både i regionen, nasjonalt og i utlandet – men med dokkens fasiliteter og verftets erfaring satser han høyt.

Han suppleres av administerende direktør Kurt Andreassen.

– Vi har et lite dedikert team som skal lede dette arbeidet med tjenester i dokken, men så skal vi dra nytte av erfaring og ressurser i hele konsernet. I tillegg ønsker vi å bidra til økt aktivitet for leverandørene i regionen som tradisjonelt har jobbet med riggvedlikehold.

Måtte finne nye bein å stå på

Etableringen av nye tjenester er ett av mange tiltak CCB har gjort de seneste årene, etter at forsyningstjenestene  ble flyttet til Mongstad og oljenedturen traff bransjen som helhet. 

Datterselskapet CCB Mongstad AS på Mongstad har overtatt forsyningsaktiviteten som tidligere var hovedaktiviteten på Ågotnes. CCB på Ågotnes har blitt mer avhengig selskapets øvrige aktiviteter og da spesielt aktivitet knyttet til subsea-utstyr og vedlikehold av rigger, fartøy og utstyr.

– Vi hadde ikke planlagt for den nedturen som kom, men bestemte oss for at vi måtte omstille oss. Alle i organisjonen bidro og idéen med å kjøpe dokken kom fra  en av prosjektlederne på Yard Services, som den kremmeren han er, forteller konsernsjefen.

Riktig nok er marginene i vedlikehold av fartøy lavere enn i rigg, men volumet og antall enheter de kan ta inn i løpet av året er langt høyere. 

– Vi har noen siste tester igjen før vi er klare til å i mot første oppdrag. Konkurransen er tøff, men vi ser frem til å være operativ og kjempe om kontrakter, sier Kvamme. 

FAKTA:

Flytedokk kapasiteter

  • 12.000 tonn på fartøy
  • 8,5 meter dypgående fartøy
  • 140 meter fartøy kjøl (dokk 180 meter)
  • 30 meter max fartøy bredde (dokk 32 meter)
  • 20 sekund meter vind ved dokking
  • Max 2 grader tilt dokk (skrog form under vann)
  • Inntil 1,7 meter putehøyde