De vil kapre walk-to-work-markedet i Nordsjøen
Thomas Bergstøl
30. august 2019
Foto: Thomas Bergstøl
De vil kapre walk-to-work-markedet i Nordsjøen
Thomas Bergstøl
30. august 2019

Techano i Kristiansand, deleid av nederlandske Van Aalst Group, satser stort på sin egenutviklede W2W-gangvei «Safeway». Selskapet har for øyeblikket tolv nye gangveier under produksjon, hvor flere allerede er levert til sluttkunder.

– Tradisjonelt var gangbroer for personell kanskje mer kontroversielle i bransjen. Men i det siste har vi opplevd sterk etterspørsel, og vi jobber på spreng med å møte interessen vi ser nå, sier Øystein Bondevik, Salgs- og markedssjef i Techano.

På sikt ønsker selskapet å etablere en utleie-flåte på inntil 30 nye gangveier, hvor særlig markedet i Nordsjøen blir sentralt.

– Vi har planer om at flere gangveier i nær fremtid skal fraktes fra produksjonsområdet i Nederland til utplassering langs Norske-kysten, slik at de raskt kan tas i bruk ved behov, fortsetter Bondevik.

Han forteller at gangveiene er fullstappet av ny teknologi.

– Vårt W2W-produkt kan for eksempel brukes mellom to flytende installasjoner. Dette skjer gjennom en såkalt «roll-mode», som kommer i tillegg til vanlig 3D-kompensasjon. «Roll-mode» holder masten vertikalt selv når skipet ruller, noe som igjen øker gangveiens operasjonelle værvindu.

– I tillegg dokkes gangveien vår fra supply-skip til plattform gjennom en såkalt «hover-mode». Dette innebærer at den ikke berører landingspunktet fysisk, men svever over plattform-dekket. Gangveien kan også benyttes til ordinære og bevegelses-kompenserte kranløft, forklarer han.

Aksept fra bransjen

– Hva er det som ligger bak denne stigende bransje-interessen for W2W som dere nå opplever?

– Jeg tror bransjen har skjønt at den totale effektiviteten og produksjonstiden øker gjennom bruk av gangvei i stedet for helikopterfrakt av personell. Vi har for eksempel tall som viser at såkalt «hands-on-tool-time», altså tiden personell er i arbeid, øker ved bruk av gangbroer, fordi man slipper tidstap og nedetid som kommer ved en helikopterkansellering.

– Værvinduet er i det hele tatt mer utfordrende når man driver helikoptertransport av personell, enn ved personelloverføring via et W2W-produkt fra skip.

Bondevik trekker også frem et lavere miljøavtrykk som en viktig effekt ved W2W-bruk.

– Positive bidrag til miljøet blir stadig viktigere for bransjen, både for aktørens egen del, men også i form av å kunne kommunisere til kunder og eget marked at man tar miljøspørsmål på alvor, sier han.

Ekspress-vekst

I det store bildet driver Techano også med langt mer enn W2W-systemer.

Stigende interesse for selskapets rike variasjon av skreddersydde løsninger innen flere markedssegmenter har gitt selskapet svært stor aktivitet den siste tiden.

Tidligere i sommer ble det meldt om en stor kontrakt som leverandør av utstyr til et nytt offshore oppdrettskonsept fra Norway Royal Salmon. I tillegg har Techano nylig levert offshore-kraner og tilhørende utstyr til Havfarm 1, et oppdrettskonsept fra Nordlaks.

– Vi er i ekstremt bra driv for øyeblikket, og trenger flere folk og utvidede kontorfasiliteter, sier daglig leder Morten Sørensen, som har lang fartstid fra kran-bransjen på Sørlandet.

– Vi er sterkt interessert i nye markeder, men vi kommer heller ikke til å slippe olje og gass fremover. Det er dette segmentet vi kommer fra, og vi håper og tror på et godt marked også her i fremtiden. Vi skal fortsette å utvikle oss som en skreddersøms-produsent, både her hjemme og i internasjonale markeder som Mexico, Brasil, Gulfen, Asia og Australia, sier han.