Denne riggen går på batteri
Redaksjon
10. desember 2018
Denne riggen går på batteri
Redaksjon
10. desember 2018

Northern Drillings West Mira vil bli verdens første moderne borerigg i drift med en batteriløsning.

Dette melder Siemens, som leverer systemet til riggen.

Løsningen leveres med en maksimal effekt på 6 megawatt.

– Å sette inn batterier i strømforsyningssystemet på en borerigg gjør at man reduserer drivstofforbruk, CO2-utslipp og NOx-utslipp betydelig, sier Bjørn Einar Brath, leder av Offshore Solutions i Siemens. For bransjen betyr dette lavere kostnader, mindre vedlikehold og mer bærekraftig drift.

For en borerigg som West Mira er det beregnet at batterier fører til:

42 prosent reduksjon i «kjøretid» for dieselmotorene

12 prosent reduksjon i årlig drivstofforbruk

15 prosent reduksjon i årlige CO2-utslipp

12 prosent reduksjon i årlige NOx-utslipp – noe som tilsvarer årlig utslipp fra mer enn 10.000 biler.

De viktigste driverne for denne nye generasjonen av batteriløsninger for rigger er krav til mer effektiv boring, reduserte driftskostnader og mer fokus på miljøvennlige løsninger med redusert karbonavtrykk.

Brath ser også at et stort internasjonalt marked innen oppgraderinger. Dette bekreftes av Erik Holm Reiso, Head of Consulting i Rystad Energy.

– Litt avhengig av om man regner «cold staked-enheter» som tilgjengelige eller ei, finnes det per i dag mellom 630 og 760 borerigger i markedet, hvorav omtrent 400 er på kontrakt. Så her er det nok et stort potensial for effektive løsninger som kan redusere driftskostnader og utslipp av klimafiendtlige gasser, sier Reiso.

Kraftforbruket for en borerigg varierer mye. Det gjør at dieselmotorene ikke kjører på optimal hastighet hele tiden. Integrerer man imidlertid en batteriløsning er det mulig å redusere bruken av dieselmotorer, og dermed sørger man for å holde dieselmotorene på et optimalt forbrenningsnivå hele tiden.

– Batteriene lades opp av dieselmotorene, og brukes senere til å «ta toppene» i perioder med stor belastning og kraftbehov. Derfor blir det mulig å redusere både drivstofforbruk og utslipp, sier Bjørn Einar Brath i Siemens.

West Mira skal som kjent bore på Nova for Wintershall, trolig fra tidlig 2020.