NTB
Publisert 4. desember 2019
Flere helikopterselskap sliter økonomisk. Industri Energi er redd kostnadspress kan gjøre det mindre trygt å fly til og fra norsk oljeinstallasjoner.

Det er spesielt selskapet Bristow som har problemer etter oljekrisen, skriver Stavanger Aftenblad. Selskapet gått i minus fem av de seks siste årene. Tapet har vært 470 millioner kroner før skatt.

Også selskapet CHC Helikopter Service sliter, tross en framgang i forrige regnskapsår. Resultatet økte fra 6,6 til 77,4 millioner kroner, men skyldtes ifølge selskapet en ekstraordinær innbetaling.

Industri Energi er den største fagforeningen for dem som jobber i oljebransjen. Fagforeningen frykter at stadige krav til kostnadskutt over tid kan gå ut over flysikkerheten.

– Det legges stort press på de ansatte. Alle ønsker å gjøre en god jobb og være så effektive som mulig, sier forbundssekretær Henrik Fjeldsbø til avisa.

Norgessjef Heidi W. Heimark i Bristow avviser sammenhengen mellom svak økonomi og sikkerhet.

– Vi har hele tiden opprettholdt de samme krav til trening og vedlikehold, sier Heimark. Hun påpeker at selskapet i forrige regnskapsår gjennomførte 30.000 flytimer uten alvorlige hendelser.

Ifølge Petro Database har det vært seks uønskede hendelser knyttet til helikoptertrafikk de siste tre årene.

Siste fra forsiden

+

Har formalisert samordning av Dugong- og Beta-utbyggingene

Dødsulykke på Mongstad

+

Disse to plattformene nærmer seg siste olje

+

Tar over operatørskapet når Afrodite skal avgrenses

+

Bruker COSLProspector for å finne mer olje til Johan Castberg

+

To års utsettelse av frister for Iroko-lisensen

Database

Petro Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Petro Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger