Kjell bruker tiden som pensjonist på nye oppfinnelser – og en tegneseriefigur
Glenn Stangeland
28. november 2019
Kjell Haltbrekken og Grete Amundsveen (Foto: Børge Solem)
Kjell bruker tiden som pensjonist på nye oppfinnelser – og en tegneseriefigur
Glenn Stangeland
28. november 2019

– Jeg har jo vurdert å roe ned. Men så er det en kjekk hobby. Og en følelse av å være til nytte. Det gir meg mye.

Kjell Haltbrekken er ingen vanlig pensjonist.

Et langt yrkesliv som mekaniker og helikoptermaskinist for Luftforsvarets 330-skvadron, tett på ulykker og mennesker i nød, har satt sine spor, og pensjonisten fra Opphaug i Trøndelag er nå et oppkomme av ideer og oppfinnelser.

– Om vi bare kan hindre én ulykke…..

Fellesnevneren for alt arbeidet; et ønske om å bedre sikkerheten til alle som jobber i havet.

– Jeg har sett mye. Sett hvilken elendighet andre mennesker utsettes for. Spesielt brannskadene har gjort inntrykk, sier Haltbrekken og blir stille.

– Dersom vi bare kan hindre en ulykke. Ett dødsfall. Så er det verdt det.

Spesialist på helivelt

Haltbrekken har blant annet designet helikoptervelt-simulatorer, som er solgt og satt i drift både i Norge og Vietnam. Også her har han førstehåndserfaring.

– Jeg var selv om bord da en Sea King-maskin fikk motorstopp og gikk i havet utenfor Grimstad i 1991. Heldigvis var alle forberedt på at noe sånt kunne skje og trent for oppgaven. Det gjorde at alle kom fra det med livet i behold.

Verre gikk det da et Super Puma havarerte på vei fra Borgsten Dolphin til Shetland i august 2013. Helikopteret gikk rundt i vannet og bare 14 av de 18 oljearbeiderne ombord kom seg ut.

– Ingen kan forestille seg det kaoset som oppstår når et helikopter går rundt på denne måten.

En av simulatorene Haltbrekken har designet.

Oppfinnelsen han nå jobber mest med er direkte linket til disse hendelsene.

Enkelt forklart har han laget en bøyle i taket som skal være både referansepunkt og veien ut av et kantret helikopter. Løsningen er bygget og testet ut hos Nutec i Bergen. Med oppløftende resultater, ifølge Haltbrekken.

– Per i dag er det lys i kabinen som skal vise veien ut. Men undersøkelser viser at bare 10 prosent av alle som gjennomgår en simulering av helikoptervelt har øynene åpne under vann. Vår løsning er fysisk, og det er slik man orienterer seg når alt er mørkt og kaotisk og snudd opp-ned. Det kan for mange være forskjellen på liv og død.

Foreløpig har verken helikopterselskaper eller operatører bitt på kroken.

– Nei, det var det, da.

– Vi hadde et bra samarbeid med Aarbakke, men så kom oljekrisen og alle måtte kutte. Patentet er vårt, men Aarbakke kan fortsatt gå videre med prosjektet dersom de ønsker. Målet har aldri vært å tjene penger, men å hindre eller minimere skadene ved ulykker.

Egen tegneseriefigur

Haltbrekken har også funnet opp en zip-line for evakuering av rigger og skip. En kanon skyter ut et anker som plukkes opp av et annet fartøy. Denne forbindelsen sørger for en stram line som folk kan bruke til å rutsje ned i sjøen.

– Og så var det Rotor, da.

– Rotor, hvem?

– Tegneseriefiguren.

Pensjonisten er nemlig ikke bare i bransjen for nød og elendighet. Han har også skaperen av redningshelikopteret Rotor, som best kan beskrives som redningsskøyta Elias´ flygende fetter.

– Jeg har alltid likt å tegne, og dette har vært et gøy prosjekt. Det er laget 1000 Rotor-bamser, som blant annet selges i lokale butikker og på 330-skvadronens kaffebarer. I tillegg har Bjugn Sparebank kjøpt et stort antall til barnekreftavdelingen på St. Olavs Hospital i Trondheim.

Foreløpig venter Rotor på det store gjennombruddet som skuespiller og tegneseriehelt, men «faren» er sikker på at han har det i seg.

– Det mangler i hvert fall ikke på gode historier.